فراز

بچه های IT پیام نور کرمانشاه

فراز

بچه های IT پیام نور کرمانشاه

گزارش کامل برگزاری چهارمین همایش ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات

 

 
گزارش کامل برگزاری چهارمین همایش ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات
چهارمین همایش ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات هفدهم بهمن ماه با حضورمهندس رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، دکتر مسعود موحدی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی و حدود 300 نفر از اساتید ، مدیران و کارشناسان حوزه های  مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات از بخش های دولتی و خصوصی در هتل المپیک تهران برگزار شد. تجارت الکترونیک در فضای شبکه‌های نسل آینده موضوع اصلی این همایش بود . موضوعی که در سخنرانی ها و مقالاتی که ارایه شد مورد تجزیه و تحلیل مدیران و کارشناسان شرکت کننده قرار گرفت.

http://cnict.ir
 
 
 
رییس شورای سیاستگذاری چهارمین همایش ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات تأکید کرد:
نسل جدید شبکه‌های مخابرات زیربنای دولت الکترونیک
رییس شورای سیاستگذاری چهارمین همایش ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت : تجارت الکترونیک با دارا بودن پتانسیل‌ بالا در ارائه خدمات الکترونیکی و پیاده‌سازی دولت الکترونیک تاثیر به سزایی در اقتصاد کشور و تسهیل روابط بین مردم و بنگاه‌ها دارد که در این میان شبکه‌های نسل جدید مخابراتی NGN نقش اصلی و زیربنایی را ایفا خواهند کرد.
مهندس ناصر یوسف پور با بیان اینکه چشم‌اندازهای گسترده‌ای در زمینه بهره‌گیری از شبکه‌های نسل آینده در دستور کار شرکت مخابرات ایران قرار دارد، اظهار داشت:
این سیاست‌ها هم سو با تلاش شرکت مخابرات ایران در جهت ارایه بهترین سرویس‌های مخابراتی به هم میهنان و شهروندان قابل ارزیابی است و تردیدی نیست برای این مهم می‌باید از بهترین و آخرین فناوری‌ها استفاده کرد.
عضو هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران افزود: با نگاهی دقیق به روند توسعه مخابرات در سطح دنیا و در ایران به وضوح حرکت آرام فناوری‌ها، تجهیزات مربوطه، سیاست‌گذاری‌ها و حتی علوم پایه مخابراتی به سمت شبکه‌های نسل جدید و مبتنی بر بسته و نیز محور شدن نرم افزار قابل درک است.
وی ادامه داد: در این میان موضوعاتی از جمله چگونگی گذر به شبکه‌های نسل جدید، چالش‌های پیش رو و اینکه چه نکات فنی و اقتصادی و حتی اجتماعی و فرهنگی باید مد نظر قرار گرفته شود از جمله مواردی است که همواره ذهن کارشناسان و متخصصان را به خود مشغول کرده است.
رئیس کمیته راهبردی شبکه های نسل آینده خاطر نشان کرد: وجود شبکه‌های نسل جدید و حضور آنها در ارائه سرویس‌های جدید، متنوع و فراگیر به این معنا است که شبکه‌ها به نحوی سرویس محور طراحی شوند تا بتوانند مشتریانی با تنوع سرویس‌های درخواستی را جذب نمایند.
مهندس یوسف پور افزود: به همین دلیل مساله نحوه ارائه سرویس و از آن مهم‌تر محتوای سرویس قابل ارائه در راستای گذر به شبکه‌های نسل آینده پر رنگ‌تر و حایز اهمیت‌ می‌شود و در راستای این تحول یکی از مباحثی که اپراتورها و شرکت‌های مخابراتی باید در این میان به آن اهمیت دهند مساله تسهیل تجارت در فضای مجازی است.
وی توضیح داد: این مساله نه تنها به افزایش درآمد ارائه دهندگان آن منجر می‌شود بلکه امکاناتی را نیز در اختیار مشتریان نهایی می‌گذارد که با توجه به افزایش روز به روز جمعیت از ارتباطات بی‌مورد و اتلاف وقت، مسافرت‌های درون شهری و افزایش ترافیک جلوگیری نموده و در عین حال امکانات فرهنگی و علمی نیز در اختیار آنها قرار می‌دهد و ارزش افزوده حاصله به تمام ذینفعان اعم از مشترکین، اپراتورها، تولید‌کنندگان تعلق می‌گیرد.
عضو هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران تصریح کرد: تجارت الکترونیک با توجه به ارزش افزوده بسیار زیاد در اقتصاد کشور و تسهیل روابط بین مردم و بنگاه‌ها و نیز پتانسیل‌ بالا در ارائه خدمات الکترونیکی برای پیاده‌سازی مقوله دولت الکترونیک،‌نیاز به بستر مناسب زیرساختی‌ و مخابراتی دارد که در این میان شبکه‌های NGN &نقش اصلی و زیربنایی را ایفا خواهند نمود.
وی ادامه داد: در این میان بررسی‌های کارشناسانه،‌ تحلیل مدل‌های قابل ارائه، مرور چالش‌ها، نیازمندی‌ها و نیز آنالیز دقیق پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، حقوقی و ارائه و معرفی این سرویس‌ها به مردم از اهمیت خاصی برخوردار است.
 
 
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد:
توسعه زیرساخت‌ها با حمایت از بخش خصوصی
مهندس رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در چهارمین همایش ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: سیاست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به اصل 44 توسعه زیرساخت‌های ارتباطی با حمایت از اپراتورهای خصوصی است و باید فضا برای حرکت اپراتورها به سمت شبکه‌های جدید ایجاد شود تا تبادلات نسبت به گذشته بسیار بیشتر و سریع تر انجام گیرد.
وی افرود:سیاست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به اصل 44 توسعه زیرساخت‌های ارتباطی با حمایت از اپراتورهای خصوصی است و طبیعتا ایجاد سرویس های جدید از اولویت های وزارت ارتباطات است و باید فضا برای حرکت اپراتورها به سمت شبکه‌های جدید ایجاد شود تا حجم تبادلات نسبت به گذشته بسیار بیشتر و سریع تر انجام گیرد.
وی خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات وزارت ارتباطات در توسعه زیرساخت‌ها، دسترسی به وسیله فیبر نوری است که یکی دیگر از راهبردهای وزارت ارتباطات در تحقق این هدف است.
تقی پور خاطر نشان کرد: افزایش ضریب نفوذ باند پهن در سرلوحه کار وزارت ارتباطات قرار گرفته و یکی از توقعات این وزارتخانه بر اساس مجوزها و پروانه‌هایی که صادر شده این است که باند پهن در اختیار کاربران قرار گیرد تا با برنامه ریزی‌های انجام شه این امر در برنامه پنجم محقق شود.
یکی از بحث های اساسی که در برنامه پنجم تهیه شده ایجاد پایگاه های ملی در بسیاری از توسعه ها است این پایگاه های داده ارتباط حوزه ها را با دیگر حوزه ها برقرار می کند و همه دستگاه ها در برنامه پنجم باید پایگاه داده ملی داشته باشند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه فرهنگ ایرانی اسلامی در فضای مجازی یکی از اقدامات پیش روی وزارت ارتباطات نام برد و افزود: امروزه این خلا در محیط مجازی احساس می شود که علیرغم وجود منبع غنی از معارف اطلاع رسانی خوبی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.
مهندس تقی پور از دیگر اقدامات موردنظر وزارت ارتباطات به حوزه های زیرساختی اشاره کرد و گفت: توسعه حوزه‌های زیرساختی در دو بخش توسعه زیرساخت های مربوط به فناوری اطلاعات و زیرساخت‌های امنیتی قرار می‌گیرد.
وی توضیح داد: مردم باید به خدماتی که از طریق شبکه مجازی ارائه می‌شود اطمینان یابند و این اطمینان جز در سایه ایجاد امنیت و ایمنی حاصل نمی شود.
وی در تعریف تجارت الکترونیک گفت: تجارت الکترونیک تجارتی است که انجام مبادلات تجاری در یک قالب الکترونیکی ا فراهم می‌کند و ارزانترین، سریع ترین و سودآور ترین روش‌تجارت را ارائه می‌دهد و باعث می شد ارتباط بنگاه ها با دولت، بنگاه‌ها با خارج از کشور و ارتباط مشتریان با بنگاه ها و تمام کسانی که نیاز به ارائه خدمات دارند راحت تر و ارزانتر صورت گیرد.
مهندس تقی پور در خصوص کسب و کارهای مرتبط با تجارت الکترونیک به بازاریابی الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، سامانه کارت های هوشمند و ارتباط با مشتری اشاره کرد و گفت: تجارت الکترونیک یکی از حوزه‌هایی است که قادر به ایجاد مشاغل جایگزین است.
وی از مزایای تجارت الکترونیک به تسهیل روابط تجاری، افزایش فروش، افزایش درآمد و حذف واسطه های غیرضروری اشاره کرد و افزود: افزایش توان سرمایه گذاری ، امکان تبلیغات ارزان قیمت و گسترده، وجود مشتریان در سطح جغرافیایی وسیع از دیگر مزایای این نوع تجارت است.
وی همچنین به تشریح آمارهایی در زمینه تجارت الکترونیک در کشور پرداخت و گفت: تا پایان سال 87 یک هزار میلیارد تومان معادلات از طریق تجارت الکترونیک انجام شده که این رقم نسبت به تولید ناخالص داخلی سه دهم درصد است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه: هرچند این عدد با رقم مطلوب فاصله زیادی دارد اما در برنامه پنجم عدالت و پیشرفت مقرر شده 20 درصد تجارت داخلی و 30 درصد تجارت خارجی به صورت الکترونیکی انجام شود.
وی ادامه داد: در مجموع میزان تجارت الکترونیکی در دنیا 8هزار و 104 میلیارد دلار است که این رقم نشان می دهد در این حوزه در مقایسه با دنیا در ابتدای مسیر قرار داریم و برای کم کردن این فاصله انجام اقدامات زیادی لازم است.
 
 
 
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی:
تجارت الکترونیکی ،موثرترین شیوه‌ی انجام کسب و کار در عصر ارتباطات است
 
معاون وزیر بازرگانی با بیان این که برای توسعه کاربرد فاوا پیش شرط‌هایی داریم که زیرساخت ارتباطی و دسترسی مهمترین آن است افزود: در حوزه‌ی زیرساخت‌ها و توانمندی‌ها اگر بخواهیم شاخصه‌هایی را عنوان کنیم باید گفت که کل امتیاز ایران در شاخص تولید فاوا در سال 2002، 93/1 و در سال 2007 به 94/2 رسید.
دکتر مسعود موحدی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی در چهارمین همایش ملی فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات با بیان اینکه تغییرات چشمگیری در حوزه‌های مختلف اتفاق افتاده است اظهار کرد: تجارت الکترونیکی به‌عنوان موثرترین شیوه‌ی انجام کسب و کار در عصری که ارتباطات امکان زیادی را به منظور برقراری تماس و هزینه‌های مرتبط و انجام مبادلات بین مشتریان دارد، بازی می‌کند.
وی درباره‌ی مزیت‌های تجارت الکترونیکی گفت: ارتقای سطح کیفی خدمات و شفاف‌سازی تجارت، ارتقاء بهره‌وری و شفاف‌سازی اطلاعات، ‌کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان از جمله مزیت‌های است که می‌توان به آن اشاره کرد و باعث شده تجارت الکترونیکی در بیش‌تر زمینه‌ها جایگزین مناسبی برای روش‌های سنتی باشد و در کشور ما رشد توسعه تجارت در عرصه ملی و جهانی در گروه توسعه‌ی تجارت الکترونیک قرار گرفته است.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی در ادامه با بیان اینکه شبکه‌های نسل آینده باید بتوانند در توسعه و بهبود زیرساخت‌ها نقش موثری ایفا کنند تصریح کرد: اثرگذاری فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در این حوزه زمانی آشکار می‌شود که سه مولفه در اقتصاد وجود داشته باشد.
او ادامه داد: موضوع زیرساخت، دسترسی، توانایی و قابلیت استفاده از ICT و ترکیب این دو عامل شدت و افزایش کاربری IT را به وجود می‌آورد و مجموع این‌ها تاثیرات زیادی را در این حوزه در پی خواهد داشت.
 به گفته معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی در شاخص دسترسی در سال 2002، 63/1 و در سال 2007، 18/3، در شاخص کاربری 16/0 به 08/1 رسید که بیشترین امتیاز ما در شاخص مهارت بود که از 8/5 به 2/6 رسید و درواقع براساس گزارش اتحادیه جهانی ارتباطات ایران جزو 10 کشوری است که بیش‌ترین جهش را در توسعه فاوا داشته و می‌توان گفت ایران در سال 2002 در بین 154 کشور رتبه‌ی 92 و در سال 2007 رتبه‌ی 78 ارتقاء یافت.
او خاطر نشان کرد: می‌توان گفت ما تلاش بسیار خوبی داشتیم و به تعبیری در حوزه‌ی زیرساخت‌ها از رتبه‌ی 82 به 80 و در شاخص‌ کاربری از 76 به 58 بهبود یافتیم. ولی هنوز از نظر یکپارچگی و سازگاری با حوزه‌های استفاده از فن‌آوری اطلاعات ما مشکل داریم.
دکتر موحدی تصریح کرد: در شاخص رتبه‌ی ایران در بخش مهارت‌ها هم می‌توان گفت در این سال‌ها از 91 به 93 تنزل یافته که نشان دهنده‌ی رقابت سریع در این حوزه است.
او در بخشی از سخنان خود با اشاره به این که بر مبنای رتبه‌بندی جهانی کشورمان در بین 150 کشور در سال 2008 در رتبه‌ی 87 قرار دارد که با وجود کسب رتبه‌ی نسبتا قابل پذیرش هنوز به فعالیت‌های زیادی نیاز داریم و قیمت دسترسی به اینترنت باید کاهش یابد. به طور کلی شواهد نشان می‌دهد قیمت فن‌آوری اطلاعات در کشورهای در حال توسعه نسبتا بالاست.
وی همچنین در بخشی از سخنان خود با اشاره به موضوع پرداخت الکترونیکی گفت: در سال 84 به ازای هر 100 نفر فقط 3/11 نفر تراکنش الکترونیکی مالی داشتیم که این رقم در سال 85 به 5/33 و در سال 87 به 77 رسید و پیش‌بینی این است که حجم تراکنش‌ها در سال 88 به 100 هزار میلیارد ریال تراکنش الکترونیکی برسد.
دکتر موحدی افزود: مطالعات ما نشان می‌دهد با گسترش آگاهی از تجارت الکترونیکی و آموزش‌ها حجم تجارت الکترونیکی افزایش می‌یابد و ما با آنچه که باید باشیم فاصله زیاد داریم.
او تصریح کرد: باید همزمان زیرساخت‌ها، مهارت‌ها و کاربری‌ها را همراه هم رشد دهیم و به طور چشمگیری در استفاده از تجارت الکترونیکی و تراکنش‌های الکترونیکی و فضای الکترونیکی با هم هماهنگ باشیم که فعالیت‌ها بهتر انجام شده و رشد اقتصادی صورت بگیرد.
  
 
رییس ستاد برگزاری همایش:
توقف در وضعیت موجود خسارت بار است
 
داریوش شوقی بنام رییس ستاد برگزاری چهارمین همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: سرعت تغییرات تکنولوژیکی در دنیای امروز،لزوم بروزرسانی و کارآمدی دانش و مهارت نخبگان و مدیران کشور را اجتناب ناپذیر کرده است . سرعتی که هرگونه توقف در وضعیت موجود را موجب وارد شدن خسارات هنگفت به کشور کرده و تغییر و تحول در مسیر زندگی اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی را اجتناب ناپذیر نموده است.
وی افزود : در واقع تغییر و تحول از ویژگی های دنیای مجازی و فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات محسوب می شود بنابراین لازم است قبل از هرگونه  تحمیل اجباری شرایط ناشی از این تغییرات ، آگاهانه به استقبال تکنولوژی های نوین رفته و با  شناخت و احاطه لازم به تنظیم سیاست ها و مشی خود در فضای جدید بپردازیم.
شوقی بنام با ارایه گزارشی ازدبیرخانه دایمی همایش ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات افزود : این دبیرخانه  با هدف معرفی جدیدترین تکنولوژی های روزدنیا در زمینه اطلاعات و ارتباطات و به یاری دانشگاهها، سازمانها و نهادهای خصوصی و دولتی درطول سال های فعالیت خود مبادرت به برگزاری چهار همایش سراسری با موضوعات ذیل کرده است:
1-      مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات  - 15و 16 آبانماه 1385
2-      مدیریت و راهبری مراکز داده – 3بهمن 1386
3-      شبکه نسل آینده – 29 آبان 1387
4-      تجارت الکترونیک در فضای شبکه‌های نسل آینده
رییس ستاد برگزاری چهارمین همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات ، فرهنگ سازی ، تحکیم ارتباط میان دانشگاه و صنعت ، تقویت و توسعه ادبیات تخصصی و بومی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و یاری رساندن به مسئولین ، تصمیم سازان و تصمیم گیران صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق ارایه راه حل های پیشنهادی در تحقیقات و پ‍ژوهش های انجام شده را از دستاوردهای حداقلی برگزاری این همایش ها دانست و تأکید کرد: البته طبیعی است هرگونه سیاستگذاری برای بهره گیری از این تکنولوژی ها و تطبیق آن با شرایط کشور، برعهده دستگاههای حاکمیتی واجرایی بوده و از اراده دبیرخانه همایش خارج است.
وی ادامه داد: ایجاد بانک اطلاعاتی نخبگان فناوری اطلاعات و ارتباطات از دیگر دستاوردهای برگزاری این همایش ها است به طوری که در طول این سال ها دبیرخانه دایمی همایش موفق به تشکیل این بانک با عضویت بیش از 1200 نفر از استادان ، نخبگان و کارشناسان زبده شده است.
شوقی بنام با اشاره به اینکه دبیرخانه دایمی همایش ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات امید دارد از رهگذر تجارب ارزشمندی که در طی این سال‌ها بدست آورده است و با توسعه دایره مشورتی و عملکردی خود بیش از هر زمان دیگر در کمک به روند توسعه کشور عزیز و اسلامیمان با بکارگیری فناورهای جدید مفید و مثمر ثمر باشدگفت :ضروری می دانم از مساعی و همکاری های شایسته تمام عزیزانی که در طول سال های گذشته دبیرخانه را را مورد لطف و عنایت خود قرار دادند تقدیر وتشکر نمایم.
 
 
رییس کمیته علمی چهارمین همایش ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات:
سهم ایران از تجارت الکترونیک ناچیز است
 
سهم ایران از تجارت الکترونیک ناچیز است و باید تلاش کنیم سهم خود را در عرصه جهانی تجارت الکترونیک ارتقا دهیم.
دکتر جعفر محمودی، رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور با بیان این مطلب افزود: توجه به رتبه های جهانی که با موضوع میزان گستردگی تجارت الکترونیک یا آمادگی توسعه تجارت الکترونیکی کشورها توسط برخی از بنگاههای اقتصادی اعلام میشود و با توجه به شاخصهای ایجاد تجارت الکترونیک، مؤید آنست که برای بهبود جایگاه خود نیازمند تلاش آگاهانهتری هستیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر چه به لحاظ ساختاری و چه به لحاظ زیرساختها شرایط مناسبی برای جهش در حوزه تجارت الکترونیک فراهم است. رییس کمیته علمی چهارمین همایش ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات با تأکید بر این که عزم ملی برای تسریع توسعه تجارت الکترونیک در میان ارکان دولت و دستگاه های اجرایی دیده میشود گفت: در سالهای اخیر تلاشهای مناسبی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت بازرگانی، بانک مرکزی و شورای اقتصاد شاهد بودهایم اما موضوع این است که باید خود را با سرعت تغییرو تحولات این حوزه همگام کنیم.
دکتر محمودی افزود: آگاهسازی عمومی و ترویج فرهنگ استفاده از تجارت الکترونیکی توسط مردم و به خصوص فعالان بازرگانی یکی از عوامل موثر در توسعه تجارت الکترونیکی است.
وی با اشاره به اینکه قابلیتها و فعالیتهای وزارتخانهها، سازمانها و مؤسسات دولتی و بخش خصوصی در صورت فراهم کردن زمینه های تبادل کالا و خدمات خود از طریق فضای مجازی، ارتقا خواهد یافت ادامه داد: با توسعه تجارت الکترونیکی امکان جبران عقب ماندگیهای کشور در حوزه اقتصاد، متصور است.
رییس کمیته علمی چهارمین همایش ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات، مسئولیت های علمی و اجتماعی اساتید و نخبگان را در این خصوص یادآور شد و ادامه داد: جامعه علمی کشور بایستی با رصد کردن تحولات روز دنیا، تحقیق و پژوهش پیرامون تحولات دنیای نوین و همچنین بررسی زمینههای بومی کردن تکنولوژیهای جدید به ایفای مسئولیتهای علمی و اجتماعی خود بپردازد.
دکتر محمودی برگزاری چهارمین همایش ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات با موضوع تجارت الکترونیک در فضای شبکههای نسل آینده را اقدامی آیندهنگرانه دانست و افزود: قبل از واردات تکنولوژیهای نوین بایستی به بررسی ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن بپردازیم و زمینه ورود آگاهانه تکنولوژیهای نوین را فراهم کنیم. رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برگزاری این همایش را فرصت مناسبی برای کنکاش پژوهشگران حول محور شبکههای نسل آینده و تأثیری که بر تجارت الکترونیکی خواهند داشت دانست.
 
 
 
 
دبیر چهارمین همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات تأکید کرد:
برسسی زمینه های تأثیر گذاری اسقرار شبکه های نسل آینده بر سرویس های تجارت الکترونیک
 
مهندس علی سپهری راد دبیر چهارمین همایش ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز در این همایش گفت : دبیرخانه دائمی چهارمین همایش ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات با درک ضرورت های ناشی از توسعه روزافزون فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات و با زمینه های تأثیر گذاری اسقرار شبکه های نسل آینده بر سرویس های تجارت الکترونیک تلاش کرده است زمینه های تأثیر گذاری اسقرار شبکه های نسل آینده بر سرویس های تجارت الکترونیک را بررسی کند.
وی افزود: اهمیت این اقدام آن گاه نمایان تر می شود که هزینه ها و خسارات ناشی از عدم بررسی های دقیق کارشناسانه به هنگام ورود بسیاری از صنایع و تکنولوژی های مختلف را به کشور به یاد آوریم .  خساراتی که نه تنها به بخش های اقتصادی بلکه به دلیل تعارض با فرهنگ و باورهای ارزشی کشور به حوزه فرهنگ عمومی و زندگی اجتماعی عموم وارد شده است.
دبیر چهارمین همایش ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات با اعلام این که شبکه های نسل اینده از آن جنس تکنولوژی هایی است که در صورت عدم تبیین وجوه مثبت و منفی اش و عدم رفتار کارشناسانه بهنگام ورود و استقرارش ، کشور را با مصیبت ها و خسارت های فراوانی روبرو خواهد کرد گفت :  از همین حیث بر خود لازم می دانم از تلاش تمام عزیزانی که در طول ماه های گذشته در ضمن همکاری با دبیرخانه به روشن شدن ابعاد فنی ، اقتصادی و فرهنگی موضوع کمک کردند تشکر نمایم .
 
 
 
 
ارایه مقالات
 
در این همایشلیلا منصوری فر به ارایه نتایج تحقیقات خود پیرامون مدل پیشنهادی قیمت گذاری در شبکه های نسل آینده؛ ضرورتی در تسهیل تجارت الکترونیک پرداخته و راهکارهای استفاده بهینه از شبکه موجود در گذر به شبکه نسل آینده توسط مدیرکل بازرگانی اپراتور سوم در ایران تشریح شد.همچنین چارچوب حقوقی حفاظت از اطلاعات در شبکه‌های انتقال الکترونیکی داده ها توسط بابک اردکانی تشریح و نماینده شرکت نوکیا زیمنس نت ورک به ارایه مقاله خود پیرامون موضوع همایش پرداخت.                                                                                                                                        
   ارایه مدلی جهت برقراری ارتباط بازارهای اینترنتی بر مبنای عامل‌های هوشمند تجاری توسط فرنازمستوفی ، ارایه مقاله زیر ساختهای تجارت الکترونیک توسط آرش رادمند ، ارایه مقاله رویکردهای مدیریت و تضمین امنیت در سرویس های تجارت الکترونیک توسط احسان پورمند ، ارائه مقاله تامین بهینه منابع کاربردهای تجارت الکترونیک در شبکه های نسل آینده توسط لیلی پور جواهری و ارائه مقاله الگوریتمی جهت انتخاب بهینه سرویس ها در معماری سرویس گرا بر پایه مولفه های کیفی توسط بهاره زیبانژاد از دیگر برنامه های علمی همایش بود.                                                                                                
مقالات برتر
 
در چهارمین همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات ، کمیته علمی با انتشار بیانیه ای مقالات برگزیده و نویسندگان برتر را بدین شرح اعلام کرد:
 
• مقاله الگوریتمی جهت انتخاب بهینه سرویس‌ها در معماری سرویس گرا بر پایه مؤلفه های کیفی نوشته کامران زمانی‌فر  و بهاره زیبانژاد و یوسف رستگاری
• مقاله مدل پیشنهاد قیمت گذاری شبکه های نسل آتی ( NGN ) : ضرورتی در تسهیل تجارت الکترونیک در فضای NGN نوشته لیلا منصوری فر ، دکتر جعفر سجادی ، مهندس محسن پازری
 • مقاله ارائه مدلی جهت برقراری ارتباط بازارهای اینترنتی بر مبنای عامل های هوشمند تجاری نوشته امین نظارات وفرناز مستوفی ودکترمنصور امینی لاری
 • مقاله چارچوب‌های حقوقی حفاظت از اطلاعات در شبکه‌های انتقال الکترونیکی داده¬ها نوشته بابک اردکانی و روزا دستغیب
 • مقاله تأمین بهینه منابع کاربری های تجارت الکترونیک در شبکه‌های نسل آینده نوشته دکتر عباس آسوشه و لیلی پورجواهری
گفتنی است نویسندگان این مقالات علاوه بر این که از فرصت ارایه مقاله خود در روز همایش بهره مند شدند لوح تقدیر و هدایای خود را از دست وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات و دیگر مسئولان همایش دریافت کردند.
در ضمن مقالات ذیل نیز از طرف این کمیته شایسته چاپ و انتشار در کتاب مقالات همایش شناخته شدند.
 • مقاله پلاتفرم ارائه سرویس و سرویس مولتی مدیا نوشته دکتر علی ناصری و محمد جمشیدی
 • مقاله بررسی راهکارهای ورود موفق شرکت های بیمه کشور به تجارت الکترونیکی (مطالعه موردی شرکت های خصوصی بیمه)  نوشته محمد مهدی بهرام زاده و سمیه شوکتی مقرب
 • مقاله ارائه معماری سرویس جهت مشارکت اپراتورهای ثالث در سرویس دهی شبکه های یکپارچه  نوشته امیرحسن درویشان و حسن یگانه و  پریسا اقتداری
 • مقاله ارائه مدلی ترکیبی جهت پرداختهای موبایلی بر بستر USSD و جاوا نوشته امین نظارات و دکترمنصور امینی لاری
 •  مقاله بررسی راهکارهای کلان امنیتی در شبکه های نسل آینده ارتباطی نوشته دکتر محمدرضا احمدی
 • مقاله چالش های ارزیابی مدل های مدیریت یکپارچه در شبکه های نسل بعد نوشته دکتر عباس آسوشه و حوریه خودکاری
 
 
تقدیر از همراهان همایش
 
تقدیر از همراهان همایش بخش دیگری از چهارمین همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات بود. در این بخش رییس شورای سیاستگذاری ، رییس ستاد برگزاری ، دبیر و رییس کمیته علمی با اهدای لوح سپاس از نمایندگان بانک پاسارگاد، بانک ملی ایران، شرکت پرداخت نوین آرین ، شرکت سیستم وخدمات اریکسون، شرکت نوکیا زیمنس نت ورک و شرکت افزار پرداز رمیس تقدیر کردند.
گفتنی است در چهارمین همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات با برگزاری پنلی تخصصی ، برخی از چالش ها و فرصت های پیش روی کشور در حوزه تجارت الکترونیک ، بانکداری الکترونیک و شبکه های نسل آینده مورد بررسی قرار گرفت .
در این میزگرد مهندس ناصر یوسف پور رئیس شورای سیاستگذاری همایش و عضو هیئت مدیره مخابرات ،دکتر جعفر محمودی  رئیس کمیته علمی و ریئس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت بازرگانی ، دکتر عباس آسوشه عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس ، مهندس علی سپهری راد  دبیر همایش و دبیر کمیته عالی رهبرادی NGN دکترشهاب جوانمردی مدیر عامل شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان حضور داشتند.
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد