فراز

بچه های IT پیام نور کرمانشاه

فراز

بچه های IT پیام نور کرمانشاه

عید آمد

عید سعید فطر مبارک

عارف وارسته ملکى تبریزى درباره عید فطر آورده است: «عید فطر روزى است که خداوند آن را از میان دیگر روزها برگزیده است و ویژه هدیه بخشیدن و جایزه دادن به بندگان خویش ساخته و آنان را اجازه داده است تا در این روز نزد حضرت او گرد آیند و بر خوان کرم او بنشینند وادب بندگى بجاى آرند، چشم امید به درگاه او دوزند و از خطاهاى خویش پوزش خواهند، نیازهاى خویش به نزد او آرند و آرزوهاى خویش از او خواهند و نیز آنان را وعده و مژده داده است که هر نیازى به او آرند، برآورد و بیش از آنچه چشم دارند به آنان ببخشند و ازمهربانى و بنده ‏نوازى، بخشایش و کارسازى در حق آنان روا دارد که گمان نیز نمى‏برند.»

مولانا بر خلاف دیگر شاعران که رمضان را به سوگ می نشستند، آن را جشن می گرفت و اینک در عید فطرهم به جشن می نشیند اما نه از آنروی که روزه تمام شده است بل از آنرو که یک حیات جدید در جهانی جدید و جانی جدید آغاز شده است .

از نظر گاه مولانا در طول ماه رمضان منِ حقیقی انسان که در سایه من های دروغین وی قرار گرفته بود، مجال می یابد که از سایه برون آمده و خویشتنِ انسان شود؛ و با عید فطر این من برآمده که از مذبح  من های دروغین ( من هایی که آلوده به نام و نان و شهوت اند. من هایی که نه سر بر آسمان که دل در گرو زمین دارند ) باز می گردد ، فرصت عروج می یابد . در نظر گاه مولانا عید فطر عید عاشقی است که اسماعیلِ خویشتن را ابراهیم وار به مذبح برده است و در پاداش فطر و شادی آن را دریافت داشته است :

" عید بر عاشقان مبارک باد

عاشقان عیدتان مبارک باد

بر تو ای ماه آسمان و زمین

تا به هفت آسمان مبارک باد

عید آمد به کف نشان وصال

عاشقان این نشان مبارک باد

روزه مگشای جز به قند لبش

قند او در دهان مبارک باد

عید آمد که این سبکروحان

رطلهای گران مبارک باد

" عید فطر در نگاه مولانا روز کمال است و وصال ، روز مشاهده و رویت ، ماه فائق آمدن بر تضادها ... عید فطر روز اجابت است و شگفتا از شگفتی دریافتهای مولوی در این روز:

بگذشت مه روزه ، عید آمد وعید آمد 

بگذشت شب هجران معشوق پدید آمد

آن صبح چو صادق شد عذرای تو وامق شد 

معشوق توعاشق شد شیخ تو مرید آمد

شد جنگ و نظر آمد شد زهر و شکر آمد

شد سنگ و گهر آمد شد قفل و کلید آمد

جان ازتن آلوده هم پاک به پاکی رفت 

هرچند چو خورشیدی بر پاک و پلید آمد

از لذت جام تو دل مانده به دام تو 

جان نیز چو واقف شد او نیز دوید آمد

بس توبه شایسته برسنگ تو بشکسته

بس زاهد و بس عابد کو خرقه درید آمد

باغ از دی نامحرم سه ماه نمی زد دم 

بر بوی بهار تو ازغیب رسید آمد

moji

 
نظرات 6 + ارسال نظر
MyTheme چهارشنبه 17 شهریور 1389 ساعت 12:05 http://www.mytheme.ir

سلام دوست عزیز
وب سایت MyTheme.ir (قالب من) گرافیک منحصر بفرد و بسیار جذابی برای قالب های رایگان وبلاگ در همه موضوعات و زمینه ها ارائه داده. اگه می خوای وبلاگت جذابیت زیادی واسه بازدید کنندگان داشته باشه پیشنهاد می کنم حتما یه سر بزن قالب ها رو ببین و انتخاب کن. موفق باشی

من...یه هم کلاسی چهارشنبه 17 شهریور 1389 ساعت 13:31

سلام خسته نباشید امیدوارم طاعاتتان مورد قبول حضرت حق قرار گرفته باشه امیدوارم من شما در من حق محو شده باشه و سراسر خدا شده باشیدمطلب خوبی بود موفق و پیروز باشید یا حق

یکی چهارشنبه 17 شهریور 1389 ساعت 15:10

سلام
دیدم از مولانا نوشتی خواستم یه پیشنهاد خوب بگم .
درک شخصیت مولانا و کاری که کرده باور کنید سخته ( خیلی سخته ) به همین دلیل خیلی از کسایی که تا مولانا رو کشف کردن برای شناختن اون به دنیا و خصوصا به ایرانیان کارهای خوبی کردن . یکی از از این کارها که واقعا از نظر من بهترین کار برای مولانا بود و انصافا که دید من رو نسبت به مولانا هزاران برابر عوض کرده ؛؛ اپرای عروسکی مولاناست ؛؛ در این اپرای عروسکی همایون شجریان صدای شمس رو بر عهده داره . این تپرا که توسط بهروز غربیب پور کارگردان خوب سنندجی تهیه و کارگردانی شده الان توی بازار هست . حتما بخرید البته اگر تونستید اورجینال ( من که هرچی گشتم اورجینالشو پیدا نکردم ولی هر قت اورجینالشو ببینم می خرم )
اینم آدرس این هنرمند عزیز که جان دل برای مولانا مایه گذاشته ( قوانین کپی رایت رو تو مملکت ما که می دونین ...!! ) http://fa.behroozgharibpour.com/default.aspx
در ضمن شما که واقعا دوستدار مولانا هستین حتما یه مطلب در باره این اپرا بزنین .
بازم ممنون

سلام راستش من در مورد این اپرا که میگی تاحالا چیزی نشنیده بودم اگه میتونی برام یه خورده بیشتر بنویس تا من منتشرش کنم بازم از همراهیت ممنونم
moji

taksetare carpet چهارشنبه 17 شهریور 1389 ساعت 17:02 http://taksetarecarpet.com

سلام وبلاگ خوب وقشنگی داری اگه وقت کردی یه سری هم به من بزن همیشه هستند کسانی که نمی خواهند پرواز تو را ببینند تو به پرواز فکر کن نه به آنها
mer30[
هر چیزی که تو رو به سادگی نکشه باعث میشه که قویتر بشی
چه دعایی کنمت بهتر از آن ، که خدا پنجره ای رو به اطاقت باشد

taksetare carpet چهارشنبه 17 شهریور 1389 ساعت 17:15 http://taksetarecarpet.com

سلام وبلاگ خوب وقشنگی داری اگه وقت کردی یه سری هم به من بزن همیشه هستند کسانی که نمی خواهند پرواز تو را ببینند تو به پرواز فکر کن نه به آنها
mer30[
هر چیزی که تو رو به سادگی نکشه باعث میشه که قویتر بشی
چه دعایی کنمت بهتر از آن ، که خدا پنجره ای رو به اطاقت باشد

ممنون از تعریفتون حتما به شما سر میزنم
moji

یکی چهارشنبه 17 شهریور 1389 ساعت 20:54

سلام ببین اگه توی اینترنت سرچ کنی یا بروی همون لینکی که گذاشتم میتونی :: اپرای عروسکی مولوی :: روی ژیدا کنی
اما ایمیل من بالا هست اگه بخواهی اطلاعاتی خوبی درباره این اثر و همچنین گروه رستاک درام و نوشته طولانی هستش اگه یه ایمیل بزنی که آدرست رو بدونم برات میلش می کنم
در ضمن در مورد این آواتار یکم بیشتر بگین ..... من اواتار درست کردم اما نمایش داده نمی شه ؟

سلام باید توی سایت Gravatar.com ثبت نام کنی
moji

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد