فراز

بچه های IT پیام نور کرمانشاه

فراز

بچه های IT پیام نور کرمانشاه

از ویستا کار بکشید

Image

داشـتـن ویـنـدوز ویـسـتا به‌صورت نصب‌شده پیش‌فرض روی لپ‌تاپ، بدترین چیزی است که یک کاربر می‌تواند انتظار داشته باشد، صرف‌نظر از یک دوجین نرم‌افزار رایگان و یا امتحان‌مجانی و نـرم‌افـزارهـای بی‌ربطی که بر اثر کاغذبازی‌های شـرکـت‌هـای نـرم‌افـزاری روی سیستم‌تان نصب شده‌اند، خود ویستا حسابی به آب‌بندی نیاز دارد تا به سیستم عاملی تبدیل شود که قابلیت کاربری داشـتـه بـاشد. چند نکته در جهت بهبود سرعت استفاده از ویستا، و بازگرداندن لذت کار با کامپیوتر را در ادامه خواهیم خواند: ‌ ‌



1. پارتیشن‌بندی

اگر یک یا چند پارتیشن در سیستم خود دارید و بعد به این نتیجه می‌رسید که یکی بزرگ است و جا برای دیگری به‌قدر کافی منطقی به‌نظر نمی‌رسد، می‌توانید با کمک خود ویستا، این دو را تنظیم کنید. کافیست که گام‌های زیر را اجرا کنید:

نخست، روی آیکن ‌Computer‌ کلیک راست و سپس گزینه ‌Manage‌ را انتخاب کنید. در این تصویر، از سمت چپ، گزینه ‌Disk Management‌ را از منوی ‌Storage‌ انتخاب کنید. حالا تمام پارتیشن‌های سیستم‌تان را خواهید دید. حالا می‌توانید به سادگی روی هر پارتیشن کلیک راست کنید و گزینه ‌Shrink‌ را انتخاب کنید و به تغییر اندازه بپردازید. در پنجره‌ای که باز می‌شود، اندازه درایو قدیم را می‌بینید که می‌توانید آن را تغییر دهـیـد. اگـر پشت پارتیشن فضایی خالی باشد، می‌توانید آن فضا را به پارتیشن فعلی اختصاص دهید. توجه داشته باشید که پارتیشنی که جلویش فـضـای خـالی است را نمی‌توان جابه‌جا کرد یا حجمش را تغییر داد.

2. چطور کنترل حساب کاربر را غیرفعال کنیم؟

بدترین ویژگی ویندوز ویستا، بدون تردید کنترل حـســاب کـاربـر ‌(UAC)‌ اسـت. ایـن کـنـتـرل غیرهوشمند و اعصاب‌خردکن تقریبا قبل از هر کاری از ما اجازه می‌خواهد و پس از مدتی واقعا به یکی از بزرگترین موانع استفاده از کامپیوتر بدل می‌شود. ‌ ‌

برای حذف کنترل حساب کاربر، به کنترل‌پنل بروید و گزینه ‌User Accounts‌ را انتخاب کنید. در این صفحه می‌توانید گزینه ‌Turn user account control on or off‌ را خواهید دید. روی آن کلیک کنید و سپس از پنجره‌ای که باز می‌شود، تنها یک تیک وجود دارد و آن را بردارید. بعد از یک راه‌اندازی مجدد، از شر پیغام‌های ویستا خلاص می‌شوید. اگر به‌طور کل دوست دارید که از این ویژگی استفاده کنید، میانبر ‌Alt+C‌ خاطرتان باشد تـا هـر بـار مجبـور نبـاشید با ماوس روی گزینه ‌Continue‌ کلیک کنید.

3. فعال‌سازی حساب مدیر

در ویـنــدوز ویـسـتــا، یــک حـســاب مـدیـر ‌(Administrator)‌ به‌صورت پیش‌فرض ایجاد شده است، اما پنهان است. برای فعال سازی آن، مراحل زیر را دنبال کنید:

استارت را بزنید و تایپ کنید ‌cmd‌، روی تنها گزینه‌ای که نمایش داده می‌شود، کلیک راست کرده و ‌Run as administrator‌ را انتخاب کنید. عبارت زیر را تایپ کنید و بعد ‌Enter‌ را بزنید:

‌Net user administrator /active:yes‌

برای غیرفعال‌سازی تنها کافی است جای ‌yes‌ در عبارت بالا، واژه ‌no‌ را بنویسید.

4. نمایش چندین ساعت

با گسترش وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، به احتمال زیاد دوست‌های زیادی از سرتاسر جهان پیدا خواهید کرد. ویندوز ویستا این قابلیت را دارد که تا 3 تقویم زمانی مختلف را همزمان نشان دهد. می‌توانید بدون هیچ محاسبه‌ای، فورا بفهمید که در کشـور دوست‌تان، ساعت چند است. نتیجه این می‌شود که او را نصف شب از خواب بیدار نمی‌کنید. بـرای نمـایـش چنـدیـن ساعت در ویندوز ویستا گام‌های زیر را دنبال کنید:

1- در ویندوز ویستا، روی ساعت کلیک کنید.

2- تقویم کامل و یک ساعت زیبا به شما نشان داده می‌شوند. روی گزینه ‌Change settings of the date and time ‌ کلیک کنید. ‌ ‌

3- تب ‌Additional Clocks‌ را باز کنید.

4- حالا گزینه ‌Show this clock‌ را انتخاب کـنید، موقعیت زمانی جدیدی را انتخاب کنید و ساعت خود را نام‌گذاری کنید.

5- هـمـیـن عـملیات را برای ساعت سوم هم می‌توانید تکرار کنید. بعد از اتمام کار، ‌OK‌ را بزنید. حالا وقتی چند لحظه‌ای با اشاره‌گر ماوس روی ساعت خود کلیک می‌کنید، دو ساعت دیگر هم نشان داده می‌شوند. ‌ ‌

5. ویژگی‌های غیرمفید را حذف کنید

خـود ویـندوز ویستا، ویژگی‌های زیادی روی سیستم‌تان نصب می‌کند که بسیاری از آن‌ها برای سیستم شما مفید نیستند. می‌توانید سیستم خود را بهینه کنید و با حذف این ویژگی‌ها، چندین ثانیه به سرعت خود بیافزایید:

به کنترل‌پنل بروید، روی گزینه ‌Programs‌ کلـیـک کـنـیـد. سـپـس در بخش عنوان، ‌گزینه زیر را انتتخاب کنید:

... Enable or disable Windows features of‌

اگـر سوالی پرسیده شد، گزینه ‌Continue‌ را بزنید. فهرستی از ویژگی‌های سیستم را خواهید دید. گزینه‌هایی چون پشتیبانی از ‌Tablet PC‌ را در صورتی که تبلت‌پی‌سی ندارید، می‌توانید حذف کنیـد. همچنیـن اگـر از بـازی‌هـای خود ویندوز استفاده‌نمی‌کنید، یا اگر نیازی ندارید که فایل‌های خود را میان چندین سیستم همخوان کنید، گزینه ‌DFS Replication Service‌ را حذف کنید. دست آخر گزینه ‌OK‌ را بزنید. هر موقع به یکی از این ویژگی‌ها نیاز داشتید می‌توانید آنها را برگردانید.

6. چطور یک برنامه بسازیم؟

این یکی ، حقه بسیار شیرینی است. اول منوی استارت را باز کنید و بعد تایپ کنید: ‌iexpress‌. یک پنجره برای شما باز می‌شود، در این پنجره می‌توانید یک برنامه بسازید، چند قدم ساده را طی کنید و همه چیز تمام است! ‌ ‌

7. برق

بازدهی اصلی ویندوز ویستا در بخش تنظیمات مصرف برق آن است. اگر تنظیمات پیشرفته ‌را بـبـیـنـید، می‌توانید مشاهده کنید که حداقل و حداکثر مصرف پردازنده در این بخش قرار دارد. اگـر مـیـنیمم پردازنده را روی 100 درصد قرار بـدهـیـد، ویـندوز ویستا سرعت پردازنده را کم نمی‌کند و سیستم‌تان همواره در بیشترین حالت بازدهی قرار خواهد داشت. یادتان باشد که این تنظیم برای سیستم‌های خانگی و یا لپ‌تاپ‌هایی اسـت کـه بـه برق متصل‌اند، اگر روی باتری هستید، مگر در شرایط اضطراری، از این حالت استفاده نکنید. ‌ ‌

8. انتخاب چند گزینه

احتمالا می‌دانید که برای انتخاب چندین فایل در ویندوز اکسپلورر، باید کلید کنترل را نگه دارید و روی تک تک فایل‌ها کلیک کنید. اما این کار ممکن است گاهی اوقات به اشتباه بیانجامد. کار دوم را انجام دهید: وقتی ویندوز اکسپلورر باز است، روی منوی ‌Organize‌ کلیک کنید و بعد ‌Folder Options‌ را انتخاب کنید. به تب ‌View‌ بروید و از فهرست، گزینه ‌Advacned Settings‌ را انتخاب کنید. سپس گزینه ‌Use the checkboxes‌ را انتخاب کنید. ‌ ‌

از این به بعد هر موقع با ماوس روی فایل بروید، یک چک‌باکس کوچک کنار اسم فایل ایجاد می‌شود که می‌توانید آن را انتخاب کنید و بدون استفاده از کیبورد چندین فایل را انتخاب کنید. وقتی که در حال لیست هستید، این ویژگی خیلی کار راه‌انداز به‌نظر می‌رسد.

9. کلید میانبر سه‌‌بعدی

حتما در تبلیغات ویستا دیده‌اید که ویندوز برای تغییـر پنجـره‌هـا از جلـوه‌های سه‌بعدی استفاده می‌کند، اما انتخاب این جلوه‌ها، با کلیک روی آیکن موجود روی ‌Quick Launch‌ کمی غیرمنطقی بـه‌نـظـر می‌رسد و سرعتش از تغییر دستی روی پنجره‌ها پایین‌تر است. اما اگر این حقه را بدانید، همواره پنجره‌های خود را به حالت سه‌بعدی عوض می‌کنید.

بـرای فعـال‌سـازی ‌D3 Flip‌، کـافـی است کلیدهای ویندوز و تب را بگیرید. اگر کلید کنترل را هم با این دو نگه‌دارید، ویندوز در حالت سه بعدی می‌ماند و می‌توانید کلیدها را رها کنید و تنها با استفـاده از ‌Tab‌ به تعویض پنجره‌ها بپردازید. همچنیـن مـی‌شـود با کلیدهای جهت‌دار و چرخ ماوس پنجره‌ها را تعویض کرد. ‌ ‌

10. انبار کردن پنجره‌ها

چطور می‌شود پنجره‌ها را کنار هم انبار کرد؟ ‌ ‌

یکی از پنجره‌هایی که می‌خواهید رو باشد را انتخاب کنید. حالا روی نوار وظیفه کلیک راست کنید و روی عبارت ‌Show windows side by side‌ کلیک کنید. ‌ ‌

11. پنهان کردن فولدر

یک فولدر را انتخاب کنید و روی آن کلیک راست کنید. گزینه ‌Properties‌ را انتخاب کنید و بعد تیک ‌hidden‌ را بزنید. توجه کنید که آیکن آن روشن‌تر از دیگر آیکن‌ها شده است. حالا از منوی ‌tools‌ گزینه ‌Folder Options‌ را انتخاب کنید و دکمه ‌hide all hidden folders‌ را تیک بزنید. بعد ‌ok‌ را بزنید. می‌توانید برعکس این طریق، یک فولدر را از حالت پنهان در بیاورید.

12. پرینت اسکرین زیبا

ویندوز ویستا یک ابزار جدید دارد که به‌کمک آن می‌توان اسکرین‌شات‌های سریع و ساده‌ای گرفت. این ابزار که ‌Snipping tool‌ نام دارد، به انتخاب خود شما اسکرین‌شات می‌گیرد.

ایــن ابــزار را مــی‌تــوانـیـد از ‌Start‌ و بعـد ‌Programs‌ و بعد منوی ‌Accessories‌ پیدا کنید. با کمک این ابزار می‌توانید به چند روش اسکرین‌شات تهیه کنید، به‌عنوان مثال می‌توانید به حالت‌های مربعی، یک پنجره خاص، انتخاب آزاد و تـمـام صـفـحه نسبت به ذخیره تصویر صفحه نـمایشگر اقدام کنید. مثالی از همین ابزار را در تصویر می‌بینید.

 

میلاد پیکانی

نظرات 1 + ارسال نظر
m.m سه‌شنبه 31 فروردین 1389 ساعت 08:19

matlabe khobi bod.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد