فراز

بچه های IT پیام نور کرمانشاه

فراز

بچه های IT پیام نور کرمانشاه

کم بینا ها بر مشکلات کامپیوتری خود غلبه کنند

چند ترفند ساده

امروزه استفاده از کامپیوتر بسیار همه گیر شده است تا آنجا که بسیاری از مراکز و سازمان ها کامپیوتر را جزء لیست وسایل ضروری خود به شمار می آورند و در این راستا برای آشنایی پرسنل خود نیز به نوعی دوره های چندگانه مهارت های کامپیوتری را برگزار می کنند تا به این وسیله بتوانند پرسنل خود را با تکنولوژی های روز آشنا کنند و در این میان بسیاری از کارهایی که به صورت دستی و سنتی انجام می شد رفته رفته از طریق کامپیوتر امکان پذیر است اما در این میان گاهی اوقات استفاده از کامپیوتر به صورت مدام برای کاربران مشکلاتی را نیز به همراه دارد و اگر افرادی از ناتوانی رنج می برند بر این مشکلات نیز افزوده می شود و در این میان افراد کم بینا نیز هنگام کار با کامپیوتر و محیط ویندوز دچار مشکلاتی هستند چرا که مانیتورهای موجود در بازار و محیط گرافیکی ویندوز به طور پیش فرض برای این کاربران تعبیه نشده است. گم کردن نشانگر ماوس و کوچک بودن متون صفحات از شایع ترین مشکلات کاربرانی است که مشکل بینایی دارند و به اصطلاح کم بینا هستند اما با این حال جای هیچ نگرانی نیست چرا که با به کارگیری چند ترفند ساده می توان در بهبود عملکرد کاربران کم بینا با کامپیوتر در محیط ویندوز بهبودی به وجود آورد.



در اولین قدم باید به چند نکته توجه اساسی داشت؛

- جهت کار با کامپیوتر از یک صندلی مناسب استفاده کنید و حالت بدن خود در برابر میز کامپیوتر را به طور مناسبی تنظیم کنید چرا که این کار باعث جلوگیری از خستگی زودرس خواهد شد.

- اطمینان پیدا کنید محیط نور مناسبی دارد و نور تابیده شده روی صفحه مانیتور کافی است.

- هر 20 دقیقه جهت جلوگیری از فشار آمدن به چشمان تان اندکی به خود استراحت دهید.

بزرگ کردن مرورگرها

اما برای بزرگ کردن متون در مرورگرهای اینترنتی کافی است در اولین مرحله کلید Ctrl را بگیرید و اسکرول ماوس را بچرخانید. با این کار فونت یک سایت هر چقدر هم ریز باشد می توانید آن را بزرگ کنید در مرورگر IE از قسمت Page > Text Size و در مرورگر Firefox از View > Zoom نیز می توانید اقدام کنید.

بزرگ کردن اندازه تصویر

در ویندوز XP برای بزرگ کردن اندازه تصویر باید از منوی Start به Control Panel بروید بعد از آن روی Display دو بار کلیک کنید و به تب Settings بروید و در این مرحله اندازه صفحه را روی 600+800 تنظیم کنید که این کار در ویندوز ویستا و ویندوز 7 به صورت بهتری نیز قابل انجام است. کافی است روی فضای خالی از صفحه راست کلیک کنید و Screen Resolution را انتخاب کنید.

بزرگنمایی در ویندوز

در پنجره Display به تب Appearance بروید. از این بخش می توانید کلیه موارد موجود در ویندوز نظیر آیکون ها و فونت ها را بزرگ کنید.علاوه بر آن با تغییر ترکیب بندی می توانید با انتخاب رنگ های متمایز دید دقیق تری داشته باشید. این کار در ویندوز 7 و ویندوز ویستا از طریق مسیر

Control Panel\All Control Panel Items\Personalization\Window Color and Appearance قابل انجام خواهد بود.

تغییر نور و شفافیت مانیتور

برای این کار از منوی Start مسیر زیر را طی کنید؛

All Programs > Accessories > Accessibility > Accessibility Wizard

تنظیمات ماوس
از منوی Start به Control Panel بروید. روی Mouse دو بار کلیک کنید. در تب Pointers می توانید تغییرات مورد نظر در نشانگر ماوس را بدهید تا دیگر آن را گم نکنید به عنوان مثال به آن سایه بدهید و اندازه آن را روی بسیار بزرگ تنظیم کنید.

ذره بین

یکی از مواردی که می تواند بسیار به شما کمک کند ذره بین ویندوز است. برای استفاده از آن در ویندوز XP مسیر زیر را طی کنید؛ Start > All Programs > Accessories > Accessibility > Magnifier البته در ویندوز ویستا و ویندوز 7 کافی است در منوی Start عبارت Magnifier را وارد کنید و Enter بزنید.

بزرگنمایی در آفیس

برای بزرگ کردن متون در نرم افزارهای آفیس کافی است ابتدا کلید Ctrl را بگیرید و اسکرول ماوس را بچرخانید به این طریق مشاهده خواهید کرد که به راحتی بزرگنمایی در آفیس صورت گرفته است.

به هرحال با رعایت نکات ذکر شده کاربران کم بینا مطمئن باشند می توانند بر بسیاری از مشکلات خود غلبه کنند و به راحتی در محیط کامپیوتر خود کار کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد