فراز

بچه های IT پیام نور کرمانشاه

فراز

بچه های IT پیام نور کرمانشاه

عرضه رسمی مسیریاب نوکیا در ایران

با عرضه رسمی نرم افزار مسیریاب(GPS) نوکیا به زبان و گفتار فارسی، ایران نیز به جمع 17 کشور منطقه خاورمیانه جهت استفاده از این خدمات اضافه شد. این مسیر یاب ها که امروزه به یکی از ابزار رایج و مورد استفاده کاربران تلفن همراه تبدیل شده، هر سه ماه یکبار به روز رسانی و تلاش شده در آن از علایم و نشانه های کاملا ایرانی استفاده شود.
در حال حاضر نوکیا از طریق 50 فروشگاه خود در سطح تهران فاز آزمایشی آموزش و ارایه این سرویس جدید را آغاز کرده و به مرور سایر شهرهای ایران نیز به مسیریاب نوکیا افزوده خواهند شد. 

 

 منبع:itanalyze.com

نقشه و مسیریاب نوکیا کاربران را قادر می‌سازد تا با یافتن موقعیت فعلی خود و همچنین موقعیت مکان و یا آدرس مبدأ مورد نظر روی نقشه مسیر مناسب را برای رسیدن به آن شناسایی کرده و مرحله به مرحله در آن مسیر هدایت شوند.
این سرویس علاوه بر مشخص کردن موقعیت کنونی شما روی نقشه می‌تواند امکان جست‌وجوی مکان‌های مختلف را از طریق جست‌وجو به همراه ذخیره کردن راه‌ها و مکان‌های دلخواهتان فراهم آورد. در هنگام رانندگی نیز به راحتی می‌توانید با این سرویس هم به صورت دیداری و هم شنیداری به سمت مقصد موردنظرتان هدایت شوید.

علیرضا شفیع‌پور، مدیرکل نوکیا در ایران گفت: «ما امروز مفتخریم که نقشه نوکیا برای تهران و مسیریاب نوکیا را در ایران معرفی می‌کنیم. کاربران ایرانی از این پس می‌توانند از مزایای نقشه نوکیا برای تهران روی گوشی‌های خود استفاده کرده و به زودی نیز به کمک مسیریاب نوکیا روی نقشه مسیر خود را پیدا کنند. همانطور که می‌دانید نوکیا به سمت کمپانی ارائه راه‌حل (Solutions Company) گام برداشته است و ارائه اینگونه سرویس‌ها دقیقاً در راستای این خط مشی نوکیاست.»
وی افزود: «سرویس نقشه و مسیریاب بخشی از راه‌حل‌های مبتنی بر محل است (Location Based Solutions) که زمینه ارتباطی لازم را در جهان برای گوشی‌های موبایل به منظور ارائه سرویس‌های جدید درآینده فراهم می‌سازد.

وحید کاظمی نجف‌آبادی، مدیر بازاریابی نوکیا در ایران نیز گفت: «نقشه و مسیریاب نوکیا شامل نقشه رایگان نوکیا برای تهران به همراه مسیریاب است که با خریداری برگه فعال‌سازی کاربران می‌توانند از نقطه‌ای به نقطه دیگر مسیریابی نمایند. راه دیگر دسترسی به نقشه از طریق دانلود از سایت maps.ovi.com است که از نیمه اول آذرماه در دسترس خواهد بود. ضمن آنکه به زودی نقشه نوکیا برای تهران از طریق فروشگاه‌های مشخصی در مراکز خرید موبایل به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار خواهد داشت.
این مراکز در کنار دادن اطلاعات آموزشی در زمینه سیستم مسیریاب نوکیا به کاربران خرید برگه فعال‌سازی مسیریاب را نیز برای آنها مهیا خواهند نمود. نوکیا اولین تولیدکننده گوشی موبایل است که توانسته چنین سرویسی را در ایران راه‌اندازی نماید.
وی افزود: ما به تلاش خود در این زمینه ادامه خواهیم داد و سعی داریم در کنار نقشه تهران نقشه شهرهای دیگری از ایران را طبق یک برنامه مشخص زمان‌بندی برای کاربران فراهم کنیم.»

 

GPS چیست؟
GPS کـــــــــه مخفــــــــفGlobal Positioning System است، یک سیستم موقعیت‌یاب ماهواره‌ای است که از یک شبکه 24 ماهواره‌ای در مدار زمین تشکیل شده است و اطلاعات مکانی و زمانی را در هر لحظه به زمین ارسال می‌کند. این اطلاعات از طریق گیرنده‌های دستی دریافت، پردازش و در نهایت روی صفحه نمایشگر مشاهده می‌شوند.جالب است بدانید فاصله بین این ماهواره‌ها و سرعت آنها به گونه‌ای طراحی شده است که هیچ‌گاه تداخلی در عملکرد ماهواره‌ها ایجاد نمی‌شود و تمام زمین را تحت پوشش خود قرار می‌دهند. این ماهواره‌ها به طور دائم امواج رادیویی را به تمام سطوح زمین ارسال می‌کنند و امواج رادیویی دائما فاصله بین ماهواره‌ها را گزارش می‌دهند. به این ترتیب اگر یک گیرنده GPS روی زمین اطلاعات را دریافت کند، از طریق آن می‌توان موقعیت خود را شناسایی کرد.امواج رادیویی در GPS به روی دو فرکانس MHZ1228 و MHZ1575 ارسال می‌شوند.
این سیستم ارسال و دریافت امواج رادیویی شباهت زیادی به رادیوهای معمولی و سایر وسایل گیرنده امواج رادیویی دارد. در حقیقت کاربران GPS می‌توانند رادیوهای خانگی را یک گیرنده GPS فرض کنند و 24 ماهواره موجود در فضا را نیز فرستنده‌های‌ صدا و سیما بپندارند. اگرچه این دستگاه در سال 1978 تولید و در سال 1994 به بهره‌برداری کامل با 24ماهواره رسید، اما طی همین مدت کوتاه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.به طوری که شاهد افزایش میزان کاربران این دستگاه در تمام نقاط دنیا هستیم.
کارشناسان بازار با نگاهی به آمار خرید دستگاه‌های جهت‌یاب ماهواره‌ای (GPS) متوجه بالارفتن میزان کاربران این دستگاه در سراسر دنیا شده‌اند. این دستگاه که با پیشرفت روزافزون علم از حجم کمتری نسبت به مدل‌های اولیه برخوردار است، به سادگی حتی در جیب لباس نیز جا می‌شود و بهترین وسیله برای پیدا کردن مسیر است.

مارک‌های مطرح
در‌ حال‌ حاضر مارک‌های معروفی مانند T،TomTom، Garmin Vista و مگافورس به تولید این کالا می‌پردازند و افزایش تولید را در راس اهداف خود قرار داده‌اند. Vista،Garmin و مگافورس سه مارک معروف از این کالا در بازار ایران هستند که در بازه قیمتی متفاوتی قرار دارند. به طور کلی دستگاه‌های جی‌پی‌اس حرفه‌ای مابین 150 تا 650هزار تومان قیمت دارند که بسته به کارکرد، قدرت دریافت امواج ماهواره‌ای و مدل، قیمت این دستگاه‌ها متفاوت است.
در این بین اما مارک مگافورس به دلیل نقشه بسیار دقیقش که با سایر نقشه‌ها (که عمدتا هم یک نقشه یک بعدی است) متفاوت است، از اقبال بیشتری نسبت به سایر برندها در بازار ایران برخوردار است.

نقشه پاشنه آشیل GPS
جدا از بحث فرهنگ استفاده از GPS در ایران که هنوز حتی به حد ابتدایی مشابه‌های جهانی‌اش نیز نرسیده است، تکنولوژی مسیریاب‌ها در ایران یک مشکل اساسی دارند. نبود نقشه‌های صحیح از مناطق شهری در ایران از یک سو و تصمیم‌گیری‌های بدون کارشناسی و اعلام قبلی راهنمایی و رانندگی در بخش عبور و مرور خیابان‌ها و کوچه‌ها از مهمترین سنگ‌های پیش پای جی‌پی‌اس در ایران است. از طرفی دیگر آدرس‌های پستی در ایران نیز به دلیل دیجیتالی نبودن این نقشه‌ها به آسانی مشخص نمی‌شوند. در این بین اما برخی از شرکت‌ها با اسکن نقشه شهر تهران و برخی دیگر از شهرها و دیجیتالی کردن آن توانستند نرم‌افزارهایی را برای تلفن‌های همراه بسازند که نه تنها هیچ شباهتی با نمونه‌های جهانی آن ندارند، بلکه دارای نواقص فاحشی هم هستند. در این بین می‌توان به نقشه «جابین» اشاره کرد که به‌رغم تبلیغات گسترده آن در زمان نمایشگاه‌های رسانه‌های دیجیتالی، عملا نتواست حداقل‌های نیاز کاربران تلفن همراه را در کشور برطرف کند.

همراه‌های GPS دار
در بین شرکت‌های تلفن همراه شاید بتوان گفت که پرشین تله‌کام نماینده رسمی ‌گوشی‌های HTC در ایران اولین شرکتی بود که نقشه‌ای خاص را برای سیستم GPS گوشی‌هایش به کار گرفت. هر چند که در نرم‌افزار این شرکت تنها مسیر طی شده توسط کاربر روی نقشه نمایش داده می‌شد و محیط گرافیکی نقشه نیز همان نقشه یک بعدی عادی بود، اما به هر حال این شرکت توانست با به‌کارگیری نقشه در گوشی‌های GPS دارش فروش نسبتا خوبی را برای خود رقم بزند. در این بین اما شاید بتوان نوکیا را به عنوان پیشرو در بخش GPS تلفن همراه به حساب آورد. این شرکت از سال‌ها پیش و با به کار گرفتن نقشه‌های بیشتر کشورها و شهرهای جهان توانست گوشی‌های بسیاری را در اروپا و برخی از کشورهای خاورمیانه به فروش برساند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد