فراز

بچه های IT پیام نور کرمانشاه

فراز

بچه های IT پیام نور کرمانشاه

داستان موفقیت یک ایرانی: پیر امیدیار موسس سایت E_bay

پیر امیدیار

پیر امیدیار

زادروز ‎21 ژوئن1967، پاریس،فرانسه
حرفه موسس و مدیر شرکت eBay
دارایی خالص ۸٬۸ میلیارد دلار (سال ۲۰۰۷ میلادی)
همسر پاملا کر امیدیار
وب‌گاه
موفقیت او از اتاق‌نشیمن‌اش آغاز شد شاید آن روز نمی‌دانست در این اتاق سنگ بنای یک تجارت بسیار موفق بین‌المللی را می‌گذارد. صحبت از یک برنامه‌نویس ایرانی به نام «پیر امیدیار» است.

انسانی که علاقه‌ای به معروف‌شدن و محبوب شدن نزد رسانه‌انی جمعی را ندارد. او در سال 1346 در شهر پاریس به دنیا آمد. پدر او ایرانی‌اصیل و مادرش فرانسوی است. بعد از 6 سال از پاریس به اتفاق پدر و مادرش به آمریکا مهاجرت کرد.

او از 14 سالگی شروع به برنامه‌نویسی کرد, اولین پروژه‌اش مربوط به دسته‌بندی کردن کتاب‌ها در کتابخانه مدرسه به وسیله یک نرم‌افزار بود, پس از اتمام تحصیل در رشته انفورماتیک از دانشگاه «Tufts» در ماساچوست آمریکا به شهر سانفرانسیسکو مهاجرت نمود, جایی که پایتخت صنعت, کامپیوتر آمریکاست یعنی در «سیلیکون‌ولی.» داستان موفقیت او از اینجا شروع شد که در سال 1995 نامزد او ....

موفقیت او از اینجا شروع شد که در سال 1995 نامزد او که امروز همسر اوست, علاقه بسیاری به جمع‌آوری جعبه‌های پلاستیکی شکلات که به صورت سر حیوانات مختلف بودند, داشت و از نبود امکانات جهت یافتن افراد دیگری که به این سرگرمی او علاقه داشته باشند و بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و در صورت لزوم این اشیا را با یکدیگر معاوضه و یا این که خرید و فروش کنند شکایت داشت.  آقای «امیدیار» سریعاً طرح جامعی برای این که نامزدش بتواند اجناس خود را در معرض فروش بگذارد ریخت و آن طرح خرید و فروش و یا حراج از طریق اینترنت بود. پس از این که موفق به را‌ه‌اندازی سایت خود شد تصمیم گرفت از طریق این سایت تمام وسایل مستعمل خود را در معرض حراج بگذارد. در این راه موفق بود زیرا برای «اشاره‌گر‌لیزری» خود که خراب بود و دیگر کارایی نداشت توانست به مبلغ 14 دلار خریدار پیدا کند. کم‌کم با کمک دوستانش و تبلیغات دهان به دهان سایت او طرفداران زیادی پیدا نمود تا آنجایی که «server» آقای امیدیار بارها از کار می‌افتاد و حتی «ISP»  نیز حق‌العمل خود را از 30 دلار به 250دلار افزایش داد. بدین جهت آقای «امیدیار» تصمیم گرفت از کسانی که وارد سایت او می‌شوند و در حراج‌هایش برنده می‌شوند حق العمل کاری دریافت نماید. در اینجا بود که این «ایده میلیاردری» را بنا گذاشت و در ابتدا شرکت کوچک «eshop» را پایه‌گذاری کرد. استقبال از سایت آقای «امیدیار» خود او را نیز غافل‌‌گیر کرد تا جایی که کمپانی عظیم مایکروسافت به خرید شرکت او تمایل نشان داد.

آقای «امیدیار»  پس از فروش شرکت «eshop» کمپانی جدیدی به نام «EBAY» را بنیان گذاشت و این آغازی بود برای موفقیت‌های او در سطح جهانی.

او معتقد است که در اینترنت می‌توان یک بازار کامل به وجود آورد که عرضه و تقاضا برای همه کاربران در سطح جهان شفاف و مشخص باشد.

«امیدیار» در مصاحبه‌ای اعلام کرد: من می‌خواستم کاری کنم که دیگران هرگز توانایی انجامش را نداشته باشند, با این ایده خواستم به تک‌تک افراد جامعه این قدرت را بدهم که در حالی که تولیدکننده و فروشنده هستند, خریدار و مصرف‌کننده هم باشند.

این ایده جدید او که در ابتدای کار فقط به صورت یک سرگرمی بود, تبدیل به یک کمپانی عظیم تجاری بین‌المللی شد.

ایده «امیدیار» فروشندگان و خریداران را به یکدیگر ارتباط می‌داد. فروشنده کالا, جنس مورد نظر خود را از طریق کمپانی «Ebay» به معرض حراج می‌گذاشت و قیمتی برای شروع حراج تعیین می‌کرد. خریداران این کالا از سرتاسر گیتی قیمتی را که مناسب می‌دانستند به «Ebay» اعلام می‌کردند. در این میان بایستی فروشنده مدت زمان برگزاری حراج را نیز از ابتدای حراج مشخص نماید. در پایان زمان اعلام شده از طرف فروشنده کالا, به بهترین پیشنهاد رسیده, کالا تحویل داده می‌شود. در این میان کمپانی «امیدیار» 2 تا 4 درصد را به عنوان مجری این حراج از فروشنده کالا دریافت می‌کند.

شرکت‌های معروفی مانند «کداک», «IBM» و «موتورولا» و... اجناس خود را از طریق «Ebay» هم به فروش می‌رسانند. Ebay, در سه ماهه اول 2005 به رکوردهای جدیدی دست یافت. یک میلیارد بار صفحه www. Ebay.com توسط کاربران کلیک شد.

298 میلیون بار از موتورهای جست‌وجوگر نام «ebay» تایپ شد روزانه 16 میلیون کالای مختلف به معرض حراج گذاشته شد. هم اکنون در یک ثانیه بر روی 1/14 گیگابایت اطلاعات کار می‌شود و روزانه حدود 5 میلیون کالای جدید به لیست اجناس«ebay»اضافه می‌شود.

مشتاقان  «Ebay», 000/50 عنوان طبقه‌بندی شده را پیش روی خود مشاهده می‌کنند که توسط آنها می‌توانند 50 میلیون کالای مختلف را پیدا کنند. در سطح جهانی 147 میلیون کاربر از 33 کشور در این کمپانی عضو هستند.

این کمپانی یکی از پرسروصداترین کمپانی‌‌های جهان است و روزی نیست که خبری داغ از این شرکت توسط رسانه‌های گروهی در سطح جهان منتشر نشود. شما توسط «Ebay» توانایی معامله هر جنسی را دارید, البته در این مورد استثناهایی هم وجود دارد! یک بار یک ناو هواپیما توسط این سایت به حراج گذاشته شد ولی روز بعد توسط Ebay این حراج متوقف گردید!.

یکی از تیم‌های هاکی روی یخ آمریکا نیز بوسیله این کمپانی, صاحب جدید پیدا کرد و در کشور انگلیس یک پناهگاه اتمی توسط این کمپانی به فروش رسید.

گرانترین جنسی که تاکنون توسط «Ebay» به فروش رسیده یک هواپیمای جت شخصی بود که به مبلغ 9/4 میلیون دلار معامله شد. این کمپانی در سال 1998 در حالی که تنها سه سال از فعالیتش می‌گذشت وارد بازاربورس شد و فعالیت خود را در دیگر کشورها نیز آغاز کرد و این آغازی بود برای امیدیار که میلیاردها دلار سود نصیب شرکتش کند. آقای امیدیار در امور کمک‌های اجتماعی نیز بسیار فعال است و بدین منظور نیز بنیادی بنا گذاشتند که به نام او فعالیت‌هایی را در امور خیریه انجام می‌دهد. وی در یک مصاحبه مطبوعاتی گفته بود در نظر دارد تا سال 2020 99درصد دارایی‌های خود را صرف امور خیریه در سطح جهان نماید.

6 برابر جمعیت کل سوییس در «Ebay» رجیستر شده‌اند و این شاید عظمت این کمپانی را به خوبی نشان دهد. ارزش اجناس معامله شده نزد این شرکت 32 میلیارد دلار است.

در هر دقیقه در آمریکا یک اتومبیل توسط «Ebay» معامله می‌شود. بنا به گفته کارشناسان, «Ebay» یک کمپانی بسیار موفق است زیرا در سرتاسر جهان دارای 6000 کارمند است که با توجه به رقم‌های معامله شده توسط این شرکت و کارایی آن این تعداد کارمند رقم بسیار ناچیزی است. به طور مثال باید بگوییم که گروه اعتباری سوییس «(Credit SuisseGroup)»

با حجم دارایی 48 میلیارد فرانک سوییس دارای 80000 کارمند می‌باشد در حالی که حجم دارایی «Ebay» 62 میلیارد فرانک سوییس است.

یکی دیگر از خصوصیات جالب شرکت آقای «امیدیار»  ایجاد فرصت‌های شغلی برای عده کثیری از مردم جهان است. یکی از آنها جوانی 28 ساله به نام دان «Dan» است که در شهری در فلوریدای آمریکا زندگی می‌کند. او تا 3 سال پیش به شغل شست‌وشوی قالی مشغول بود و سرگرمی او مدل‌های قطار بود. اولین باری که موفق شد در حراج «Ebay» شرکت کند و برنده شود, کار قالی‌شویی را کنار گذاشت و به خرید و فروش مدل‌های قطار از طریق «Ebay» پرداخت. سرمایه اولیه را هم از بانکی وام گرفت و سنگ بنای شرکتش را گذاشت. امروزه او دارای 7کارمند می‌باشد. «پیر امیدیار» امروز از طعم شیرین موفقیت خود لذت می‌برد, زیرا تنها بعد از گذشت 10 سال, یکی از بزرگترین کمپانی‌های دنیا را پایه‌گذاری کرد و در لیست پولدارترین مردان جهان زیر چهل سال دنیا قرار دارد.

چنانچه مجله معروف اقتصادی «Forbes», ثروت او را 11میلیارد دلار تخمین می‌زند. بحث را با یکی از معروفترین گفته‌های او به پایان می‌بریم.

بشر حقیقتاً خوب است و وقتی ما فرصتی به او هدیه کنیم, مطمئناً  از این موقعیت به خوبی استفاده خواهد کرد.

منبع:ent.ut.ac.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد