فراز

بچه های IT پیام نور کرمانشاه

فراز

بچه های IT پیام نور کرمانشاه

کار نو واحد فیلترینگ مخابرات ایران در سال جدید

در اولین روزهای سپری شده امسال، صفجه پیش فرض قبلی مربوط به سایتهای فیلتر شده تغییر پیدا کرد.
صفحه جدید: http://78.38.255.138:81
به گزارش شبکه فن آوری اطلاعات ایران، تغییر صفحه پیش فرض فیلترینگ مخابراتی کاری بسیار پسندیده و آن هم در این روزهای اولیه سال جدید، حرکتی ستودنی به شمار می رود اما با توجه به نقصهای متعدد که در زیر به آنها اشاره می شود، انتظار می رود تا با همین سرعت در پیاده سازی ابتکار جدید، نسبت به اصلاح مشکلات آن نیز اقدم گردد:
1- در صفحه جدید ایجاد شده، موکدا سایت تازه تاسیسی که هیچگونه فعالیت قبلی نداشته به نام MOFIDLINKS.ir تبلیغ شده است!
درصورت مراجعه به سایت Alexa که با کلیک روی این لینک قابل ملاحظه است: http://www.alexa.com/siteinfo/mofidlinks.ir#trafficstats خواهید دید که این وب سایت دارای هیچگونه آمار قابل توجهی که آنرا در سوابق الکسا نگهداری نماید نیست! حال سه سئوال مطرح است: اول: این وب سایت از کجا پیدا شده؟ دوم: دلیل معرفی و لینک مستقیم به این وب سایت و معرفی آن به عنوان مرکز پایگاههای مفید چیست؟ سوم: آیا نام بهتری که منطبق بر اسامی ایرانی باشد جهت چنین خدماتی نمیتوان استفاده نمود؟
2- با کمی کاوش از طریق سایت NIC.ir با لینک http://whois.nic.ir/WHOIS?name=mofidlinks.ir می توان دید که سایت فوق متعلق به شخصی به نام "majid sadeghian" است که باز نشان از بی دقتی همکاران واحد فیلترینگ می باشد! مساله اینجاست که چرا سایتی شخصی و تازه تاسیس می بایست اینچنین از طریق "واحد فیلترینگ مخابرات" بصورت رسمی معرفی و تبلیغ گردد؟
3- با بررسی سورس کد صفحه نمایش داده شده براحتی مشخص می شود که این صفحه از طریق سروری به آدرس http://78.38.255.138:81 میزبانی می شود و از طرفی با مراجعه به لینک http://whois.domaintools.com/78.38.255.138 میتوان دریافت که این سرور دقیقا برروی محدوده IPهای مخابراتی میزبانی می گردد و این جای بسی تقدیر دارد! اما با اینحال چرا با وجود چنین امکاناتی باید لینک به سایت فوق وجود داشته باشد؟
البته اشکال دیگری که می توان به IPهای خریداری شده مخابراتی وارد نمود، استفاده از ایمیل yahoo به عنوان مدیر فنی IPهای RIPE می باشد! که همین با معرفی به سایتهایی جهت میزبانی ایمیل ملی و تاکید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر رواج استفاده از آن، بسیار متناقض است!!
به هرحال با تقدیر از اقدام سریع واحد فیلترینگ مخابرات در تعریف صفحه جدید در سال جدید، انتظار می رود هرچه سریعتر نسبت به رفع ابهامات فوق اقدام مناسب صورت پذیرد چرا که درغیراینصورت امکان سوء برداشت در استفاده شخصی (رانت اطلاعاتی) از سرویسهای دولتی خواهد رفت.

نظرات 2 + ارسال نظر
مهسا زمانی شنبه 11 دی 1389 ساعت 00:48 http://forum.webafrooz.com

سلام دوست گلم خیلی خوب بود مطلبت به سایت من هم سر بزن مرسی

سلام دوست عزیز دیدم که از فروم تخصصی وب افروز در وبلاگت لینک گذاشتی در قست معرفی سایت و وبلاگ می تونی وبلاگت رو معرفی کنی در فروم تخصصی وب افروز، امید وارم که تشریف بیارید با تشکر موفق باشید همیشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد