فراز

بچه های IT پیام نور کرمانشاه

فراز

بچه های IT پیام نور کرمانشاه

رمزگذارى روى داده ها واطلاعات

 

MagiQ Technologies با اندیشه و ایده دستیابى به روشى قابل اطمینان براى محافظت از داده ها و اطلاعات با استفاده از اصل عدم قطعیت هایزنبرگ (Heisenberg) تأسیس شد.
وجود امنیت در اینترنت براى کاربران همواره در هاله اى از شک و ابهام بوده و هست.
آیا شما همواره مى توانید کاملا مطمئن باشید که به طور مثال ایمیلى که به انضمام فایل هاى حاوى اطلاعات محرمانه شغلى به آدرسى ارسال کرده اید، در مسیر طولانى خود در این شاهراه بزرگ دیجیتال توسط دیگران رد گیرى و خوانده نمى شود؟ استفاده از اینترنت براى امور مهم، حساس و محرمانه نیازمند داشتن کمى اطمینان است: اطمینان از این که هر چیز در جاى خود و به نوبه خود واقعا براى تأمین امنیت اطلاعات شما با به کارگیرى سیستم هاى رمزگذارى داده ها، استفاده از کلمات عبور و تدوین سیاست ها و خط مشى هاى امنیتى سعى مى کند. البته فراموش نکنیم که همانند اکثر امور زندگى، هیچ چیز کاملا قطعى و مسلم نیست؛  جز   خود عدم قطعیت.

البته عدم قطعیت مى تواند سودمند و مفید باشد. سال ها، پژوهشگران عرصه امنیت با به کارگیرى یکى از قوانین و اصول زیربنایى فیزیک کوانتوم، موسوم به اصل عدم قطعیت، بررسى هاى گسترده اى انجام دادند.
اصل عدم قطعیت به توضیح و تبیین دنیاى کوانتوم مى پردازد؛ جایى که اشیاء بى نهایت کوچک هستند.
در این سطح از عالم سنجش الکترون ها، فوتون ها و سایر ذرات کوچک مشابه بدون بررسى آثار این ذرات غیر ممکن است. اما ارتباط فیزیک کوانتوم با مقوله امنیت چیست؟ و فیزیک کوانتوم چگونه مى تواند در دنیاى امنیت کاربرد پیدا کند؟ تصور بر این است که به کارگیرى اصل عدم قطعیت براى ایجاد یک رویه پنهان سازى و رمزگذارى مناسب روى داده ها و اطلاعات، داراى ذات خلل ناپذیر و محکمى است.
این دستاورد، رمزنگارى کوانتومى نامگذارى شد و پیش از این نیز برخى دولت ها و شرکت هاى خصوصى از آن براى ایجاد و ساخت خطوط ارتباطى ایمن در ارتباطات صوتى و اطلاعاتى بهره بردند.
یک گام به جلو
امروزه اطلاعات محرمانه و فوق العاده حساس با استفاده از فرمول هاى ریاضى رمز گذارى مى شود. اطلاعات رمز گذارى شده با این روش در صورت رد گیرى و دسترسى غیرمجاز، تنها به شکل اطلاعاتى گنگ و نامفهوم ظاهر خواهد شد.در حال حاضر، اکثر داده ها و اطلاعات با استفاده از متد موسوم به AES یا Encryption Standard Advancedرمزگذارى و محافظت مى شوند. این متد اولین بار در سال ۲۰۰۲ توسط مؤسسه ملى استاندارد و فناورى (National Institute of Standards &Technology) براى استفاده دولت ها تصویب و تأیید گردید و سپس به شکل گسترده اى در بخش هاى خصوصى مورد استفاده قرار گرفت.
اکنون AES نیازها و مقاصد را برآورده کرده است  و نفوذ به آن دست کم در حال حاضر بعید به نظر مى رسد. البته این قدرت و نفوذناپذیرى ماندگار و همیشگى نخواهد بود.
اما گام بعدى در مقوله امنیت رمزنگارى کوانتومى است و شرکت هاى معدودى محصولات رمزنگار امنیتى خود را با استفاده از این مفهوم توسعه داده اند و آن ها را تولید مى کنند. MagiQ Technologies واقع در نیویورک یکى از این شرکت ها است.
محصولات این شرکت با استفاده از خصوصیات فیزیک کوانتوم کلیدهاى رمزگذارى تولید مى کند که بنابر ادعاى شرکت تولید کننده، قابل شکسته شدن و دسترسى غیرمجاز نیستند.
چرا MagiQ تا این حد به امنیت این روش مطمئن است؟ این سئوال تنها یک جواب دارد و آن، استفاده MagiQ از اصل عدم قطعیت است.
ادوات و تجهیزات MagiQ، ذرات نور بسیار کوچکى به نام فوتون تولید مى کنند که قوانین متعارف فیزیک قادر به اجرا و به کارگیرى آن نیستند. در سال ۱۹۲۷ یک فیزیکدان آلمانى به نام Werner Heisenberg دریافت که ذرات کوچک فوتون همیشه و هر لحظه در حال تغییر و دگرگونى هستند. به طورى که بعد از هر بار مشاهده دیگر هیچ گاه در آن حالت مشاهده نخواهند شد.
مراحل کار
اصل عدم قطعیت هایزنبرگ براى کسانى که از وضعیت و حالت فوتون ها براى ایجاد کلیدهاى رمزدار استفاده مى کنند، نتایج بسیار قابل اطمینانى را در تولید مجموعه اى واقعاظ رمزى از اعداد تصادفى ارائه مى کند و اگر شخص دیگرى سعى در دسترسى غیرمجاز داشته باشد، به سهولت آن را تشخیص مى دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد