فراز

بچه های IT پیام نور کرمانشاه

فراز

بچه های IT پیام نور کرمانشاه

ایران ازفردا در معرض چشمان 72 ملت


13623_486.jpg
شنیدن واژه اکسپو، علامت سؤالی را در ذهن شکل می دهد که اکسپو چیست؟ این سؤال و دیگر سؤالات مشابه در ارتباط با اکسپو 2010 که از فردا در چین برگزار خواهد شد، در قالب گزارش حاضر، پاسخ داده می شود.
به گزارش پیمانه به نقل از فارس، طرح و تکرار واژه «اکسپو» در آستانه برگزاری اکسپو 2010 در شانگهای چین، این خبرگزاری را بر آن داشت تا به ارائه مفهوم اکسپو، اهمیت آن و نیز عزم ایران برای حضور جدی در بزرگترین نمایشگاه دنیا بپردازد.

اکسپو چیست؟
اکسپو رویدادی غیرانتفاعی است و محلی برای نمایش دستاوردهای اجتماعی،‌اقتصادی، فرهنگی، علمی کشورها و دورنمای توسعه آنها است. این نمایشگاه با نمایشگاه‌های تجاری که اغلب برگزار می شود، متفاوت است و شرکت کنندگان آن عموماً کشورها و سازمان‌های بین المللی هستند.

اولین اکسپو در سال 1851 میلادی در لندن برگزار شد و تاکنون در 24 شهر از جهان برگزار شده است. نمایشگاه‌های اکسپو به دو نوع جامع و تخصصی تقسیم می‌شوند. اکسپوهای جامع، زمینه‌های بیشتری را پوشش می دهند و از شرکت‌کنندگان بیشتر و مهلت بیشتری برخوردار هستند. طبق آیین‌نامه دفتر نمایشگاه‌های بین‌المللی از سال 1995 هر 5 سال یک نمایشگاه اکسپوی جامع به مدت 6 ماه برگزار می‌شود و در مدت 5 سال بین دو نمایشگاه جامع، یک یا دو نمایشگاه اکسپوی تخصصی برگزار می‌شود. اکسپوی 2010 شانگهای از جمله نمایشگاه‌های جامع است.

* مدیریت نمایشگاه اکسپو
مدیریت نمایشگاهی اکسپو به عهده دفتر نمایشگاه‌های بین المللی (BIE) است که در سال 1939 تأسیس شده و مقر آن در پاریس است. اساسنامه این دفتر را پیمان نمایشگاه های بین المللی می‌نامند و در سال 1928 توسط نمایندگان 31 کشور عضو امضا شده است. هم اکنون 156 کشور عضو این دفتر هستند. هدف دفتر نمایشگاه‌های بین المللی کمک به تبادلات اقتصادی، فرهنگی و علمی میان کشورها و توسعه آنها در این زمینه ها از طریق برگزاری نمایشگاه‌های اکسپو است.

* معرفی اکسپو 2010 شانگهای چین
این نمایشگاه از تاریخ اول ماه می (11 اردیبهشت 89) تا 31 اکتبر (9 آبانماه 89) در شانگهای چین به مدت 6 ماه برگزار می‌ شود. 200 شرکت کننده از کشورهای جهان در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و پیش بینی می‌شود که حدود 70 میلیون نفر از کل جهان از اکسپو 2010 بازدید کنند.

* شعار اکسپو شانگهای چین
شعار نمایشگاه شانگهای شهر بهتر زندگی بهتر است. نماد آن تصویر 3 انسان است که سمبل خانواده است. این سه انسان نمادی از یک خانواده سعادتمند و هماهنگ و خوشحال بوده و با شعار «تفاهم، تبادل، همزیستی و همکاری» نمایشگاه اکسپو منطبق است. این نماد شبیه کلمه چینی «جهان» است.
این نمایشگاه، شعارهای فرعی دیگری از جمله گوناگونی فرهنگ مدنی، شکوفایی و رشد اقتصاد شهری، اکتشاف علمی و تکنولوژی در سابقه شهری تغییر جامعه شهری فعل و انفعال بین جوامع شهری و روستایی دارد. هدف از برگزاری اکسپو 2010 هماهنگ سازی شهری است.

* محل اکسپو2010
مساحت کل اکسپو 5.28 کیلومتر مربع است که شامل منطقه محصور در خشکی و مناطق خارج از امکانات پشتیبانی است. اکسپو در دو طرف رودخانه هوانگپو با 3.93 کیلومترمربع در منطقه پادونگ و 1.35 کیلومترمربع در منطقه پوکسی (puxi) است.
محوطه اکسپو به 5 بخش زیر تقسیم شده است: بخش A: پاویون چین و پاویون‌های بین المللی به مساحت: 53.93 هکتار، بخش B: پاویون‌های موضوعی، پاویون‌های بین المللی و پاویون‌هایی برای سازمان‌های بین المللی به مساحت: 88.37 هکتار، بخش C: پاویون‌های بین المللی به مساحت: 103.07 هکتار، بخش D: پاویون‌های مشترک مساحت: 49.73 هکتار و بخش E: پاویون‌های مشترک، پاویون‌های موضوعی، محوطه تمرین بهترین شهر و موزه به مساحت: 26.9 هکتار.

پاویون چین در قسمت شرقی واقع شده است و حدود 160000 مترمربع می باشد که 15000 متر آن سالن مرکزی می باشد.

مساحت پاویون ایران 2000 متر مربع است که بین پاویون کره شمالی و لبنان در بخش B قرار دارد. وب سایت اکسپو شانگهای en.expo2010 است.

* کنفرانس خبری اکسپوی 2010 شانگهای چین
در راستای برگزاری اکسپو شانگهای در چین، این عزم در بین مسؤلان کشورمان به وجود آمده تا ضمن تشریح اهمیت این نمایشگاه، بر ضرورت مشارکت در آن تأکید کنند. در پی همین اهداف به برگزاری کنفرانسهایی خبری مختلفی اقدام شده که از جمله آنها کنفرانس خبری اکسپو 2010 شانگهای در ایران بود. این کنفرانس با حضور اسدالله عسگراولادی ریاست اتاق بازرگانی ایران و چین، مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و بیش از 40 خبرنگار از خبرگزاریها و رسانه‌های داخلی در24 فروردین 89 برگزار شده بود.

رئیس اتاق ایران و چین در جمع خبرنگاران در این کنفرانس، با اشاره به اهمیت اکسپوی 2010 اظهار داشته بود: 96 کشور در اکسپوی شانگهای شرکت می‌کنند و ایران نیز فضای 2 هزار و 100 متری در این نمایشگاه در اختیار دارند.

وی اکسپو را پدیده جهانی دانسته و افزود: بین سازمان نمایشگاه ها و اتاق ایران و چین قراردادی بسته شد تا بخش خصوصی بتواند برای اولین بار مدیریت بخش تجاری غرفه ایران را به عهده گیرد و کالاهای سنتی کشورمان را در معرض نمایش قرار دهد.

وی با اشاره به بازدید 75 تا 95 میلیون نفر از پدیده اکسپو در طول 6 ماه یادآور شده بود: در بخش تجاری این نمایشگاه پسته، خشکبار، صنایع دستی، شیرینیها و نوشیدنی‌های سنتی و فرش نفیس ایرانی در معرض نمایش گذاشته خواهد شد.

مجیدرضا حریری نایب رئیس اتاق ایران و چین نیز در همین کنفرانس خبری، اکسپو را یک پدیده بین المللی دانست و گفته بود: شرکت بین المللی نمایشگاه های ایران متولی اصلی این رویداد است و ستاد اکسپو که متشکل از سازمان‌های مختلف است فضای نمایشگاهی ایران را پوشش می دهند.

وی از ارائه کالاهای سنتی مرتبط با فرهنگ ایران در غرفه تجاری اکسپوی 2010 خبر داده و گفته بود: بخش خصوصی در قسمتتجاری غرفه ایران فعال است و باید توانمندی‌های خود را در این نمایشگاه عرضه کنیم.

حریری افزوده بود: پیش بینی می‌شود حداقل 10 میلیون نفر از غرفه ایران بازدید کنند و تلاش خواهیم کرد که این تعداد را به 2 برابر افزایش دهیم و در طول 6 ماهه برگزاری اکسپوی 2010 بیش از 2 هزار نفر از اتاق های بازرگانی به این نمایشگاه اعزام خواهد شد.

* برگزاری چهارمین جلسه کمیته راهبردی اکسپو 2010 شانگهای
از دیگر کنفرانسها و جلساتی که در راستای برگزاری اکسپو 2010 در ایران برگزاری شد، چهارمین نشست کمیته‌های راهبردی نمایشگاه اکسپو 2010 شانگهای چین با حضور وزیر بازرگانی و مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی و اعضای کمیته‌های راهبردی اکسپو در محل دائمی نمایشگاه‌ها بود.

در این جلسه، وزیر بازرگانی هدف اصلی از حضور در این نمایشگاه را معرفی هرچه بهتر توانمندی‌های علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دانسته و بر نقش رسانه‌ها در معرفی ایران به جهانیان تأکید کرده بود.

وی همچینن یادآور شده بود: پیش بینی می‌شود بیش از 70 میلیون نفر از این نمایشگاه بازدیدکنند و آنچه برای مامهم است ایناست که بتوانیم کشورمان را به خوبی به دنیا معرفی کنیم.

کاظم اکبرپور مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه ها نیز گفته بود: ضمن ارائه گزارش از روند آماده سازی سالن ایران غرفه ایران از سه بخش ایران گذشته ایران امروز و ایران فردا تشکیل شده که 30 درصد از غرفه کشورمان به ایران گذشته 60 درصد به ایران معاصر و 10 درصد به ایران آینده اختصاص دارد.

وی اضافه کرده بود: باتوجه به اقداماتی که تاکنون انجام شده ما همچنان به دنبال طرحها و ایده‌های مناسب جهت اجرا در این نمایشگاه هستیم و از تمامی مسئولین می خواهیم در این مهم ما را یاری کنند.

در پایان این نشست نیز وزیر بازرگانی به همراه مسئولان کمیته ها از سالن شبیه سازی شده ایران در نمایشگاه اکسپو بازدید و از روند اجرای برنامه ها مطلع شد.

* تأکید رئیس جمهور بر همکاری وزارتخانه‌ها برای حضور در اکسپوی 2010
به گزارش خبرگزاری فارس، از دیگر جلسات مرتبط با اکسپوی 2010، نشست خبری مشارکت ایران در نمایشگاه اکسپوی 2010 شانگهای چین بود که کاظم اکبرپور مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در این نشست، از تأکید رئیس جمهور بر همکاری وزارتخانه ها برای حضور در اکسپوی 2010 شانگهای چین خبر داده بود.

وی اظهار داشته بود: اکسپوها رویدادهای جهانی با صبغه فرهنگی است که اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و هنری را دنبال می کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه اکسپوی 2010 با شعار خرد طبیعت در سال 2005 در ژاپن برگزار شد گفته بود: ایران در همه اکسپوهایی که شرکت کرده به طور مستقل بوده است.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه بین المللی ایران با بیان اینکه برگزاری اکسپوها از المپیکها مهمتر است اضافه کرده بود: حضور یک کشور در اکسپو باید آیینه تمام نمای توانمندی آن کشور باشد لذا حضور ایران در فضای 2000 متر مربع نشانگر فرهنگ شهری و روستایی و مخلوطی از فرهنگ و معماری اصیل ایرانی و اسلامی است.

وی افزوده بود: پیش بینی می‌شود اکسپوی 2010 شانگهای چین نزدیک به 100 میلیون نفربازدیدکننده داشته باشد که حدود 10 تا 12 میلیون نفر از غرفه ایران بازدید کنند و از آنجا که حدود 50 نفر از سران کشورها از این نمایشگاه دیدن می‌کنند اهمیت بسیار بالای برای کشورها دارد.

اکبرپور بابیان اینکه حضور در اکسپوی 2010 مورد تأکید رئیس جمهور قرار گرفته و قرار شده تا هر وزارتخانه‌ای یکی از معاونین خود را برای همکاری معرفی کند اظهار داشت: برگزاری اکسپوی 2010 در شانگهای چین و استفاده صنعتگران و بازرگانان از این فرصت حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: در اکسپوی 2010، 200 کشور و سازمان بین‌المللی در فضایی به وسعت 400 هکتار حضور دارند و موضوع نمایشگاه امسال شهر بهتر و زندگی بهتر و موضوع سالن ایران تنوع فرهنگ شهری است.

نظرات 1 + ارسال نظر
هانی جمعه 10 اردیبهشت 1389 ساعت 21:40

از قبل یه چیزایی در موردش میدونستم ولی نه اینقدر کامل/ مرسی

خواهش میکنم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد