فراز

بچه های IT پیام نور کرمانشاه

فراز

بچه های IT پیام نور کرمانشاه

برپایی وب‌سایت، به‌آسانی نوشیدن یک لیوان آب!

برپایی وب‌سایت، به‌آسانی نوشیدن یک لیوان آب!آشنایی با نرم‌افزار مدیریت محتوا در وب
برپایی وب‌سایت، به‌آسانی نوشیدن یک لیوان آب!CMS چیست؟وب، ذاتا ابزاری برای اشتراک اطلاعات است. به‌منظور فراهم آوردن زمینه‌ای جهت نمایش اطلاعات (یا همان محتوا) در طیف وسیعی از سیستم‌ها، متخصصان، زبان HTML را توصیه کردند.

این زبان نحوه نمایش


اطلاعات را به سیستم‌ها دیکته می‌کند.

از دید سیستم، بسیار مهم بود که این روش کمکی باشد برای جدا کردن اطلاعات از قالب‌بندی انحصاری از دیدگاه افرادی که می‌خواستند اطلاعاتی را به‌نمایش بگذارند. این مورد حرکت بزرگی نبود، آنها باز هم نیاز داشتند HTML را یاد بگیرند، تا بتوانند اطلاعات خود را منتشر کنند. نرم‌افزار مدیریت محتوا یا CMS 1 می‌تواند ایجاد و انتشار اطلاعات را برای هماهنگی تیم‌هایی متشکل از نویسندگان و ویراستارها، برای کنترل و استفاده مجدد از اطلاعات ساده‌تر کند.

نرم‌افزار مدیریت محتوا، برنامه‌ای است که به‌طور کامل از ایجاد، مدیریت و به‌روزرسانی یک وب‌سایت پشتیبانی می‌کند و تمام ابزارهای مورد نیاز برای مدیریت یک سایت را دارد.

CMS چرخه زندگی یک صفحه وب، از ایجاد تا انقراض آن را در بر می‌گیرد. CMS همچنین دارای قابلیت مدیریت ساختار سایت، شیوه نمایش صفحات و ارتباط آنها با منوهاست. به‌عبارت ساده‌تر CMS نرم‌افزاری است برای تولید وب‌سایتی حرفه‌ای.

محتوا

محتوا در اصل هر واحد از اطلاعاتی است که به‌صورت دیجیتال عرضه ‌شود و می‌تواند متن، عکس، فیلم، گرافیک، صوت، سند یا هر چیز مشابه دیگری باشد. به‌عبارت دیگر هر چیزی است که به‌صورت الکترونیکی قابل مدیریت باشد.

مدیریت محتوا

مدیریت محتوا در واقع مدیریت موثر محتویاتی است که در بالا توضیح داده شد که در واقع با تکیه بر قوانین، پردازش‌ها و یا روندها و پروسه‌های کاری صورت بگیرد و در نهایت انباره الکترونیکی محتویات کاملا مدیریت شده به‌نظر برسد.

سامانه مدیریت محتوا

سامانه یا سیستم به‌تنهایی می‌تواند به‌عنوان ابزار یا مجموعه‌ای از ابزارها تعریف شود که به‌صورت موثر و کارآمد بر مبنای مدیریت اجزا، تولید خروجی مورد نظر را تسهیل می‌کند.

با ترکیب سه مورد بالا می‌توانیم بگوییم سامانه مدیریت محتوا ابزاری است که قابلیت ایجاد‌، ویرایش، مدیریت و در نهایت ارسال و انتشار محتویات را در ساختارهای مختلف (مانند متن، عکس، فیلم، گرافیک، صوت، سند و...) برای گروه‌های مختلف متخصص و غیرمتخصص فراهم می‌کند.

سامانه مدیریت محتوا عموما از دو عنصر تشکیل می‌شود: نرم‌افزار مدیریت محتوا (CMA 2) و نرم‌افزار تحویل محتوا (CDA 3).

نرم‌افزار مدیریت محتویات به سامانه یا نویسنده‌ای که Html نمی‌داند، این اجازه را می‌دهد تا محتویات را بدون داشتن تخصص در طراحی سایت، ایجاد، اصلاح یا حذف کند. نرم‌افزار تحویل محتوا نیز این داده‌ها را ترجمه و تبدیل می‌کند و از آنها برای به‌روزرسانی سایت استفاده می‌کند.

مزایای استفاده از CMS

امروزه با گسترش روزافزون استفاده از اینترنت، نیاز به نرم‌افزارهای مدیریت محتوای سایت مورد توجه بسیار قرار گرفته و انواع مختلفی از چنین سیستم‌هایی با قابلیت‌ها و امکانات متنوع و گوناگون در اختیار کاربران قرار گرفته است. برخی از مزایای کلیدی استفاده از CMS به‌شرح زیر است:

1- مدیریت محتوا به‌صورت غیرمتمرکز:
بسیاری از شرکت‏ها از خدمات یک مشاور/پیمانکار برای به‌روزرسانی محتوای وب سایت خود بهره می‏گیرند. اغلب تغییرات مورد نظر از طریق پست الکترونیک یا فکس ارسال شده و یک طراح وب وظیفه ایجاد و تغییر صفحات سایت را بر عهده دارد. استفاده از یک سیستم کنترل محتوای غیرمتمرکز نقش مهمی در رفع این مشکل دارد.

2- عدم نیاز به تسلط بر HTML:
نمی‏توان از تمام افرادی که مسوول به‌روزرسانی یک سایت هستند‏، انتظار آشنایی کامل با کدهای HTML را داشت. با بهره‏گیری از CMS، ویرایشگران کوچکترین نیازی به دانستن مفاهیم HTML نخواهند داشت.

3- تنظیم سطوح دسترسی و تعیین نقش کاربران:
با تعیین میزان دسترسی کاربران و محدوده مجاز عملکرد هر یک از آنها، هر کاربر تنها مجاز به ارسال یا تغییر مطالب در محدوده دسترسی خود خواهد بود، همچنین می‏توان امکان مشاهده برخی از مطالب موجود در سایت را در انحصار کاربران خاصی قرار داد.

4- طراحی هماهنگ و نمای همیشگی:
صفحه‏بندی‏های همسان و رنگ‏بندی اختصاصی وب سایت، به‌نوعی معرف هر شرکت یا موسسه‏ بوده و بخشی از هویت آن محسوب می‏شود. CMS با حفظ دقیق ترکیب مورد نظر، از تغییر‏های ناخواسته یا اعمال سلایق شخصی در بخش‏های مختلف که موجب ناهمگونی وب‏سایت می‏شود، جلوگیری می‏کند.

5- تفکیک اطلاعات متن، صفحه‏بندی و منوها:
این اطلاعات در کدهای HTML به‌وضوح از یکدیگر تفکیک نمی‏شوند، در حالی‌که با استفاده از CMS احتمال تغییر ناخواسته سایر بخش‏ها به‌هنگام ویرایش یا ارسال متن جدید از میان برداشته می‏شود.

6
- به روز بودن اطلاعات: اگر کاربر پس از چند مراجعه به یک وب سایت تغییری در مطالب عرضه شده در آن مشاهده نکند، به‌مرور فاصله بین دو مراجعه وی افزایش پیدا می‏کند. یکی از مهم‏ترین ویژگی‏ها سایت‏های موفق و پرمخاطب به‌روز بودن مطالب آنها و پویایی همیشگی است. سهولت و سرعت به‌روزرسانی سایت با بهره‏گیری از CMS از نقش فراوانی در بالابردن ارزش اطلاعاتی سایت و افزایش مخاطبین آن برخوردار است.

7- قابلیت‏های پیشرفته وب:
با استفاده از CMS قابلیت‏هایی همچون ایجاد نظرسنجی، جستجو در محتوای سایت و... به‌آسانی در دسترس خواهند بود.

8- استفاده‏های گوناگون از تصاویر و متن:
ارزش تصاویر و متن‏های آماده شده برای سایت بیش از آن است که تنها یک بار از آنها استفاده شود. در CMS امکان استفاده از یک تصویر یا متن در صفحات گوناگون و به مناسبت‏های مختلف وجود دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد